Om de klant vandaag te verleiden, volstaat een product of dienst vaak niet meer. Bedrijven moeten zich onderscheiden door een unieke ervaring, een duurzame customer experience. ‘Ontastbare elementen zijn even belangrijk geworden als de tastbare. En zo treedt naast het rationele ook het emotionele op de voorgrond. Overtuigingen over wat we belangrijk vinden, verbonden met onze emoties, vormen waarden. En die waarden liggen aan de basis van organisatiecultuur’, zegt Caroline Labie, partner bij Accord Group.
Organisaties moeten ook oog hebben voor de employee experience. Werk moet bijdragen aan de zoektocht naar zingeving. De autonomie van het individu is sterk toegenomen. De behoefte om zich in te bedden in een organisatie is geen kwestie meer van conformeren maar van persoonlijke waarden terugvinden in de organisatiecultuur. Waarom doet een bedrijf wat het doet, hoe doet het dat en welke rol neemt het op in de samenleving?
‘De klant dwingt organisaties in te spelen op de beleving waarnaar hij/zij op zoek is en dat in overeenstemming met persoonlijke en maatschappelijke waarden. Mensen vragen steeds vaker aan bedrijven wat hun bestaansreden is en hoe zich dat uit in de bedrijfscultuur’, aldus Labie.
‘Ook de samenleving verlangt steeds meer en stelt vragen over hoe de organisatie een bijdrage levert aan het welzijn van medewerkers, aan duurzame groei.’ Het laatste decennium is een stijgende interesse te zien in duurzame en circulaire economie en de rol van bedrijven in de maatschappij. ‘Organisaties moeten zicht hebben op toekomstige value shifts die een impact gaan hebben op hun rol in de maatschappij’, vult Sarah Van Assche, partner bij Accord, aan.
Het is niet evident om als organisatie een nieuwe cultuur te scheppen die de gewijzigde ambities uitstraalt, die de ervaring of emotie waarnaar klanten op zoek zijn ondersteunt en die tegelijkertijd authentiek gedrag van elke medewerker mogelijk maakt. Veel organisaties hebben het moeilijk omdat conflicterende waarden moeten worden verbonden. Bijvoorbeeld het uitstralen van avontuur naar klanten koppelen aan zekerheid op de financiële afdeling, creativiteit op de marketingafdeling, een veilige werkomgeving…
‘De oplossing: zoek naar eenheid in de diversiteit. Je moet een manier van werken vinden die diversiteit respecteert en erkent, terwijl tegelijkertijd wordt gewerkt aan een gemeenschappelijk doel’, zegt Stefan Peetroons, partner bij Accord Group. ‘Het loopt vaak mis met organisatiecultuur omdat er niet ten gronde over wordt gecommuniceerd. De muren hangen vol values, maar het waarom ervan wordt niet gedeeld. Als de medewerkers niet weten wat de onderliggende overtuiging is achter de waarden in een organisatie, wordt het ook veel moeilijker om ermee aan te slag te gaan en ze uit te dragen’, aldus Peetroons.
‘Op termijn zal cultuur niet meer gaan over keuzes maken tussen bepaalde waarden, maar over alle waarden in balans brengen, zodat elk individu zichzelf kan zijn. Een dynamisch evenwicht waarin het streven naar duurzaamheid geen afbreuk doet aan stabiliteit, waarin persoonlijke ontwikkeling geen afbreuk doet aan het comfort van anderen, zal finaal leiden tot respect voor alle waarden in de samenleving. Dat wordt de basis van culturele ontwikkeling op lange termijn’, besluit Van Assche.
Benieuwd naar meer? Bezoek www.accordgroup.be en plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek met ons in.