Er beweegt wat in de ICT-wereld. Bedrijven zoeken manieren om de globalisering te omarmen en hun innovatief vermogen te bestendigen. ‘Consolidatie lijkt dé sleutel tot succes in de toekomst te zijn’, vertelt general manager Marc De Keersmaecker. ‘Zelf investeren in een internationale uitbreiding kost een fortuin. En tijd, waardoor de kans reëel is dat je de trein mist. Door met een concullega de handen in elkaar te slaan, kan je snel een solide basis creëren die internationale deuren opent.’
‘Wat nodig is, want ook bij de klanten is er een consolidatiebeweging aan de gang. Bovendien breng je de expertise van twee spelers samen, wat een nieuwe wind in de R&D teweegbrengt. Ook dat is essentieel om je concurrentiepositie in de toekomst te garanderen. De markt telt immers al tal van hoogkwalitatieve producten en diensten. Resultaat? Wil je het verschil maken, dan moet je met innovaties op de proppen komen die de klanten nog meer toegevoegde waarde bieden.’
Met deze kennis in het achterhoofd besloot Realdolmen vorig jaar om zelf ook de weg van consolidatie in te slaan. ‘Het moest echter een nieuw hoofdstuk in een bestaand boek worden’, vertelt Marc De Keersmaecker.
‘Onze bedoeling was te integreren in een bedrijf met eenzelfde DNA en cultuur als Realdolmen. We wilden onze identiteit bewaren en de garantie dat we onze klanten blijvend dezelfde service zouden kunnen leveren. Met een plusje van extra innovatieve en hoogkwalitatieve producten natuurlijk. Vandaar dat we niet op een vraag naar consolidatie hebben gewacht, maar zelf actief naar een match hebben gezocht.’
‘En die hebben we gevonden met het Franse Gfi, een beursgenoteerd bedrijf dat een complementair portfolio en afzetmarkt heeft. Met 1,13 miljard euro en ongeveer 16.500 medewerkers (voor de samensmelting) was het al een belangrijke speler in een twintigtal landen in Europa, Noord-Afrika en Zuid-Amerika. In de Benelux had het echter nog geen vaste voet aan de grond, waar wij als Realdolmen natuurlijk verandering in kunnen brengen. Kortom, samen hebben we het potentieel om uit te groeien tot de Europese kampioen in het middensegment van de markt.’
Sinds augustus is de integratie een feit, maar de klanten zullen daar in eerste instantie weinig van merken. Het Gfi-filiaal in Leuven wordt opgenomen als een extra satellietkantoor van Realdolmen (naast de zeven vestigingen die de onderneming al had). Ook blijft het onder eigen naam opereren, weliswaar met een vernieuwd logo waarin duidelijk de link naar Gfi wordt gelegd.
‘Natuurlijk heerst er bij de klanten enige ongerustheid over hoe het nu verder moet’, vertelt Tim Claes, MD Sales, Marketing & Communications. ‘Gelukkig kunnen we garanties voorleggen dat er weinig zal veranderen. Gfi gelooft immers sterk in een lokale en persoonlijke aanpak. Het mooie is dat we in dit kader nu een perfect antwoord op de consolidatiebeweging bij onze klanten kunnen formuleren. Bedrijven die samensmelten met buitenlandse concullega’s zullen ook in die andere contreien van eenzelfde service kunnen genieten als ze van Realdolmen gewoon zijn.’
Natuurlijk zullen de klanten wel een verschil in het aanbod merken. Gfi heeft immers tal van complementaire oplossingen in zijn portfolio. ‘Het zijn kwalitatieve producten en diensten die op reële behoeften inspelen’, legt Marc De Keersmaecker uit. ‘Denk maar aan IP Solutions voor de verzekering- en banksector, technologieën om de stap naar Industrie 4.0 te zetten, systemen om tot een Smart City te komen, … Interessant is ook de sterke SAP-competentie van Gfi. Zo heeft het een bijzonder interessant model om SAP-maintenance centers uit te bouwen waarmee near shore activiteiten worden aangeboden vanuit Portugal, Polen,
Tunesië en Marokko. Met de schaarste aan IT-ers in België is dit zonder twijfel een formule die onze bedrijven een echte toegevoegde waarde biedt, dit in tegenstelling tot de off shore delivery centers die niet altijd de beoogde resultaten afleveren. Het is maar één van de vele mogelijkheden om de transformatie naar een digitale omgeving aan te pakken zonder dat het eigenlijk extra investeringen vergt. Dat is het interessante aan het portfolio van Gfi: het omvat oplossingen om besparingen te realiseren, zodat er budget vrijkomt voor technologieën die een nog efficiëntere en rendabelere werking toelaten. Telkens vertrekkend vanuit de bestaande applicaties en omgevingen die worden gemoderniseerd. En daar hebben onze klanten wel oren naar.’
Of de strategische zet van Realdolmen een succes zal worden, hangt in de eerste plaats van het personeel af. ‘Het is evident dat een dergelijke samensmelting wel enige angst inboezemt’, vertelt Marc De Keersmaecker. ‘Vandaar dat we bewust hebben gekozen voor een snelle en duidelijke communicatie met onze medewerkers. Gelukkig konden we meteen een erg positieve boodschap brengen. Net als Realdolmen houdt Gfi immers employee centricity hoog in het vaandel. Het zijn onze medewerkers die de firma dragen en daardoor worden ze op waarde geschat. Aan onze bedrijfsfilosofie wordt niet geraakt, er vallen geen ontslagen en de mensen kunnen op dezelfde manier blijven werken. Met dit verschil dat er nu meer opportuniteiten zijn. De deur staat wagenwijd open voor internationale carrières, wat een deel van ons personeel wel aanspreekt. Ook is het de bedoeling om nog meer op innovatie in te zetten en ook dat biedt nieuwe perspectieven voor onze mensen.’
‘Daarnaast krijgen we de mogelijkheid om Realdolmen/Gfi in Nederland uit te bouwen en hebben we nu een productgamma in handen waarmee we de bestaande klanten nog meer toegevoegde waarde kunnen bieden. Ons team kan dus op vele vlakken opnieuw een stap vooruitzetten, wat altijd motiverend is. En ervoor heeft gezorgd dat quasi iedereen de integratie positief heeft omarmd. Waarmee we dus echt klaar zijn voor het nieuwe spannende hoofdstuk dat Realdolmen wil schrijven…’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het branded channel van Realdolmen.