‘We zijn een vervuilende sector, dat klopt. Je kan niet poetsen zonder water te verbruiken of te vervuilen’, zegt Chantal Moerenhout, Sales Manager bij Care en verantwoordelijk voor sustainability. ‘Je kan ook niet om reinigingsproducten heen. Dus moet je zoeken hoe je de impact daarvan zo klein mogelijk maakt of kan compenseren.’
Care werkte al met producten met een ecolabel lang voor duurzaamheid een hype werd. Het zocht jaren geleden al naar methodes om minder water te verbruiken. ‘Langzaamaan groeit het besef in de samenleving dat roepen dat je duurzaam bent, niet volstaat. Je moet het ook kunnen bewijzen’, gaat Moerenhout verder.
Daarom kwamen de Verenigde Naties in 2016 met de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) op de proppen. Dat bracht VOKA dan weer bij het Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). Elke organisatie die het charter wil behalen, moet jaarlijks minstens 10 duurzaamheidsacties ondernemen verspreid over verschillende SDG’s.
‘Die moeten goedgekeurd worden door een externe commissie en dan heb je een jaar om de acties uit te rollen en je doelen te behalen. Care is daar in 2019 mee begonnen. We hebben nu voor het derde jaar op rij het charter gehaald en dan hebben we ook alle 17 SDG’s aangestipt’, aldus Moerenhout.
Naast het VCDO dat het al tweemaal toegekend kreeg, is Care dit jaar ook genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards in de categorie Sustainability. Die awards worden deze week toegekend en ze staan internationaal hoog aangeschreven in de sector. ‘Met zo’n award of met het VCDO toon je klanten dat je hen effectief kan helpen om zelf duurzamer te worden’, zegt Moerenhout. ‘Het geeft geloofwaardigheid aan je acties.’
‘Het worden belangrijke sales- en selectieargumenten. Door voor Care te kiezen kunnen onze klanten hun eigen duurzaamheidsdoelstelling halen. Zo helpen onze klanten mensen aan drinkbaar water in gebieden waar dat niet evident is. Via de vzw Made Blue schenken wij 1 liter proper water terug voor elke liter die we verbruiken en vervuilen. Intussen hebben we al 62,5 miljoen liter drinkbaar water geschonken en 438 ton CO2-uitstoot voorkomen. We hebben daar een certificaat van en klanten krijgen een subcertificaat.’
‘Duurzaam werken betekent ook dat je op een correcte manier met je medewerkers omgaat’
Duurzaam werken gaat niet alleen over het milieu. Het betekent ook dat je op een correcte manier met je medewerkers omgaat. ‘Voor ons is het evident dat we onze mensen Nederlands leren, dat we hen degelijk opleiden en op tijd uitbetalen, dat we hen nieuwe methodes aanleren en met de juiste materialen leren omgaan. Maar dat is bij veel bedrijven in onze sector helaas niet het geval.’
Om op alle 17 domeinen actie te ondernemen moet je hoe dan ook behoorlijk inventief uit de hoek komen. Hoe ga je als schoonmaakbedrijf immers werken aan duurzame steden en gemeenschappen? Moerenhout: ‘Ik zoek vaak inspiratie rondom mij. Care is gevestigd in Deurne, waar ik ook woon. En toen ik hoorde dat de gemeente een AED-toestel wou voorzien in een bepaalde wijk heeft Care dat toestel gesponsord.’
‘Leven op het land was ook een moeilijk doel. Tot we op het idee kwamen om samen met Mooimakers tijdens World Cleanup Day zwerfvuil op te ruimen in het Boekenbergpark in Deurne. In de toekomst willen we dat ook verder uitbreiden naar andere locaties, zodat ook daar medewerkers kunnen meehelpen als ze willen.’
Armoede bestrijden was dan weer minder moeilijk. ‘In de schoonmaaksector werken veel mensen die minder kansen hebben in de samenleving en op de arbeidsmarkt, mensen met een migratieachtergrond, die het Nederlands niet beheersen’, licht Moerenhout toe. ‘Ik las een artikel over het Netwerk tegen Armoede dat een scan doet in je bedrijf om in te schatten hoe gevoelig je bent voor armoede bij je medewerkers. Dat was een eye opener.’
‘We betalen onze medewerkers uiteraard correct en op tijd. Dat geeft financiële rust, maar dat is slechts een belangrijke eerste stap. Uit de scan kwamen toch nog een aantal tips en quick wins om nog beter te doen.’ Uiteindelijk zijn enkele teamleaders van Care een workshop over armoede gaan volgen. Ze waren zo enthousiast dat intussen alle 80 teamleaders de workshop bijwoonden.
‘Opleiding en bewustmaking zijn cruciaal’
Met het management mooie duurzaamheidsstrategieën en acties bedenken is één ding. Het laten leven in een organisatie waar medewerkers grotendeels bij klanten werken is een heel ander verhaal. Opleiding en bewustmaking zijn cruciaal. ‘Na vier weken krijgt elke nieuwe medewerker bij ons een basisopleiding, daar komt duurzaam poetsen uitgebreid aan bod: let op je energieverbruik, op doseringen, hoe kan je minder water verbruiken, hoe kan je je rug minder belasten… Met heel basic zaken probeer ik hen uit te leggen waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk is voor ons.’
Iedereen die bij Care in dienst komt krijgt ook de kans om Plan Ouder te worden, door 50 eurocent loon af te staan. Het mag uiteraard ook meer zijn. Care verdubbelt dat bedrag en ondersteunt zo via Plan International al twintig jaar een meer dan tien kinderen in Afrika. ‘Verder laten we duurzaamheid vooral leven via sociale media’, zegt Moerenhout. ‘We hebben een werknemerspagina op Facebook waar alle acties vermeld worden en waar we oproepen om actief deel te nemen.’
‘We willen vooral tonen dat je met kleine acties en door op zoek te gaan naar partners wel degelijk een verschil kunt maken. Gewoon doen dus’, besluit Moerenhout.