Care draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel. Vanuit een intrinsieke motivatie om goed te willen doen voor medewerkers, klanten en maatschappij reserveert het jaarlijks een structureel deel van de winst voor verschillende duurzaamheidsacties en -initiatieven.
Het gaat dan bijvoorbeeld over tevredenheidsenquêtes bij medewerkers, het sponsoren van Plan International, medewerkers die speelgoed en babyspullen inzamelen voor Moeders voor Moeders of op bouwreis gaan om mee te werken aan bouwprojecten in Sri Lanka en Marokko… En via de vzw Made Blue schenkt Care 1 liter proper water terug voor elke liter die ze verbruiken en vervuilen.
Dat die aanpakt werkt bewijzen drie achtereenvolgende VCDO-erkenningen (VOKA Charter Duurzaam Ondernemen) waardoor Care zichzelf SDG Pioneer mag noemen. Dat terwijl het zich dankzij zijn duurzaamheidsbeleid dit jaar ook al tot de top drie van beste Europese schoonmaakbedrijven mag rekenen volgens de ECHA (European Cleaning & Hygiene Awards).
‘In je samenwerking met klanten kan je elkaar versterken om meer impact te hebben.’
‘Natuurlijk willen we winst maken, dat is een voorwaarde voor de continuïteit van je bedrijf. Maar als familiebedrijf kijken we ook naar wat nodig is opdat toekomstige generaties betekenisvol werk kunnen hebben en gelukkig kunnen zijn in een gezonde en mooie wereld. We zoeken altijd naar een werkwijze waar people, planet en profit hand in hand gaan, zegt Bjorn Van der Auwera, Operations Manager bij Care BV (foto rechts).
Die filosofie dringt zelfs door tot in de samenwerkingen die Care met klanten aangaat. ‘We werken graag samen met bedrijven waarvan de waarden en normen aansluiten bij die van ons’, zegt CEO Joost Tibosch. ‘We bieden uiteraard een goede dienstverlening. Maar ik merk ook dat we vanuit onze jarenlange ervaring met duurzaam ondernemen in de samenwerking met klanten elkaar kunnen versterken om meer impact te hebben.
Care heeft een uitgesproken voorkeur voor samenwerking met klanten voor wie planet en people minstens zo belangrijk zijn als profit. Voor klanten die maatschappelijk verantwoord ondernemen en een positieve impact op de samenleving willen hebben. ‘Uiteraard zoeken onze klanten in de eerste plaats een goede schoonmaakpartner en wij zijn dat voor hen. Maar we gaan ook kijken naar de waarden en de missie van klanten met wie we in zee gaan’, zegt Van der Auwera. ‘Onze klanten worden goed geïnformeerd over de mogelijkheden om met Care een duurzaam partnership aan te gaan.’
‘Het doet ons plezier te zien dat meer en meer klanten in hun bestekken vragen hoe we omgaan met de planeet, met onze mensen.’
‘Het doet ons plezier te zien dat meer en meer klanten in hun bestekken vragen hoe we omgaan met de planeet, met onze mensen… Dan moet je doen wat je belooft. En je moet dat met cijfers kunnen aantonen. Diverse klanten vinden het belangrijk om te weten hoeveel water ze terugschenken door met ons samen te werken. Omdat wij een partnership met Made Blue hebben, kunnen we onze klanten een duurzaamheidsattest bezorgen. Zij kunnen door met Care samen te werken hun duurzaamheid aantonen.’
Die volgehouden inspanningen om duurzaam te werken en iets terug te geven aan de samenleving hebben positieve neveneffecten merken ze bij Care. ‘Jongere generaties die nu de arbeidsmarkt betreden, zijn veel bewuster bezig met het klimaat’, aldus Tibosch (foto links).
‘Ze willen een zinvolle job, waarmee ze een verschil kunnen maken. En ze zoeken heel gericht naar een werkgever die hen dat kan bieden. Dat is een belangrijke troef in een war on talent. Tegelijk zijn klanten zich mede door corona gaan realiseren hoe belangrijk een hygiënische werkomgeving is. Ze koppelen dat aan goed werkgeverschap en steeds vaker ook aan een goede schoonmaakleverancier.’
Helaas komt het andere uiterste ook soms voor. ‘Als je bij een eerste contact al merkt dat alles zo goedkoop mogelijk moet, is dat meestal al een indicatie dat winst het allerbelangrijkste is, ten koste van mens en planeet’, zegt Van der Auwera. Dan gaan er bij Care al alarmbellen af. Als er totaal geen match is met de waarden van Care en een prospect geen belang hecht aan MVO, zijn ze niet te beroerd om de moeilijke beslissing te nemen niet met een prospect in zee te gaan.