‘We waren er destijds van overtuigd dat er door technologische vooruitgang immense veranderingen op til stonden’, blikt Joachim De Vos, CEO van Living Tomorrow, terug. ‘En omdat het voor niemand gemakkelijk is om je in de toekomst te verplaatsen, bouwden we het Huis van de Toekomst. We waren er zeker van dat zowel particulieren als professionals dat zouden herkennen en we hoopten dat het hen zou helpen om na te denken over de toekomst en wat dat voor hen, voor hun leven, hun organisatie op lange termijn zou gaan betekenen.’
Vandaag zijn we opnieuw bij een cruciaal knooppunt aanbeland. ‘We staan aan de start van een nieuwe industriële revolutie met artificiële intelligentie, robotisering, blockchaintechnologie. De grote vraag blijft echter dezelfde als 25 jaar geleden: wat betekent dat voor ons?’, aldus De Vos.
‘We willen we de veranderingen die de tech race teweeg gaat brengen, tastbaar maken’
Om die vraag te beantwoorden bouwt Living Tomorrow een ambitieus innovatieplatform waar het nieuwe technologieën voorstelt en die vertaalt naar toepassingen in de vijf domeinen waar het grote veranderingen en investeringen voorspelt: smart homes, smart mobility en logistics, smart health, smart buildings en infrastructure, smart cities en smart industry.
‘In die vijf domeinen willen we de veranderingen die de tech race teweeg gaat brengen, tastbaar maken, zodat particulieren en organisaties een beeld krijgen van waar we naartoe gaan’, zegt De Vos. ‘Maar wij willen met onze innovatiecampus ook een discussie op gang brengen. Bedrijven moeten zich niet alleen de vraag gaan stellen hoe ze kunnen overleven, maar ook hoe ze beter kunnen worden. Met Living Tomorrow 2030 willen we organisaties uitdagen zichzelf in vraag te stellen en vandaag al te innoveren om die toekomst waar te maken. Het moet duidelijk worden welke skills noodzakelijk en relevant zullen zijn, waarin bedrijven moeten investeren, welke activiteiten ze misschien wel moeten afstoten…’
De nieuwe campus zou binnen twee jaar klaar moeten zijn. De bouw zelf is eveneens een concretisering van de missie van Living Tomorrow: we cannot predict the future, but we can create it. ‘Dit is ook de werf van de toekomst, waar bouwbedrijven en andere partners de kans krijgen om te zien hoe je een smart home vandaag begint te bouwen’, zegt De Vos. Living Tomorrow zal in dit project samenwerken met een zestigtal bedrijven uit allerlei sectoren, die helpen alles te implementeren en hun innovaties willen demonstreren.
In het gebouw zelf zal onder meer een living lab gehuisvest zijn. ‘Dat zien we als een soort laboratorium waar mensen nieuwe technologie en nieuwe producten kunnen uittesten’, zegt De Vos. ‘We richten ons ook tot de professionele bezoekers van de duizenden KMO’s die Vlaanderen en Europa rijk is met de boodschap dat ze niet per se naar China of Silicon Valley moeten reizen om te zien wat de toekomst brengt. Net zoals het Huis van de Toekomst van 25 jaar geleden, zal Living Tomorrow visie 2030 bezoekers nog meer uitdagen en aan het denken zetten. De tijd van loutere verwondering is voorbij.’
De nieuwe innovatiecampus wordt interactiever met workshops en co-creatiesessies, waarin deelnemers hun stad, bedrijf, school… voorbereiden op de toekomst. Maar kan je je wel klaarstomen voor eentoekomst die onzekerder is dan ooit tevoren. En is dat vandaag überhaupt wel zinvol? ‘Tijden zijn inderdaad enorm onzeker’, geeft De Vos toe.
‘De belangrijkste oorzaak daarvan is de gigantische technologische vooruitgang. Die versnelling wordt alsmaar groter. Dat zorgt ervoor dat veel bedrijven de toekomst niet halen. We doen het al 20 jaar op deze manier en het heeft altijd zo gewerkt, dus het zal zijn tijd nog wel meegaan, luidt het dan. Maar zo werkt het niet langer.’
‘Je kan niet grondig nadenken over je toekomst door op vrijdagmiddag even een brainstormsessie te houden’
‘Daarom blijft het uiterst belangrijk in te schatten wat de toekomst zou kunnen brengen. Of je toekomstvisie uitkomt of niet is eigenlijk niet zo relevant. Wat wél relevant is dat je op zijn minst een soort wendbaarheid kweekt door erover na te denken. Je moet in scenario’s denken wanneer je nadenkt over 2030 of 2040. Niemand weet wanneer de zelfrijdende wagens komen en hoe ze eruit gaan zien. Maar we weten dat ze komen en dat ze mobiliteit op hun kop gaan zetten. Door in toekomstscenario’s te denken, heb je tenminste al nagedacht over hoe de toekomst er uit kan zien en ben je er beter op voorbereid.’
‘Door mensen de toekomst te laten beleven, geef je ze de kans te vertrekken vanuit mogelijkheden. In elk van die vijf domeinen moeten we mensen wegtrekken van achter hun bureau, want je kan niet grondig nadenken over je toekomst door op vrijdagmiddag even een brainstormsessie te houden.’
Om dit ambitieuze project te realiseren, is Living Tomorrow op zoek naar innovatieve bedrijven met een duidelijk toekomstvisie. ‘Elk bedrijf dat zich geroepen voelt om mee te werken aan ons platform, vragen we te tonen wat het in zijn mars heeft’, aldus De Vos.
‘Denk niet dat je niet voldoende innovatief bent. Ik zie veel bedrijven die zo gespecialiseerd bezig zijn, dat ze zelf niet meer beseffen hoe innovatief ze zijn. We vergeten onze innovaties te tonen aan de buitenwe-reld en daardoor spreken we maar een fractie van de creativiteit van de populatie aan. Maar door alles samen te brengen en samen te kijken hoe de toekomst eruit kan zien, open je zo’n groot potentieel uit verschillende sectoren. En dan creëer je magie.’