Eerst een paar onrustwekkende cijfers. Een kwart van de afwezigheden op het werk is te wijten aan problemen als burn-out. Dat blijkt uit onderzoek van de FOD Werkgelegenheid en IDEWE (externe dienst voor preventie en bescherming op het werk). Gemiddeld kampen zo’n 19.000 actieve Belgen met een burn-out. Daarmee samenhangend is het aantal langdurig zieken de laatste vier jaar met zo’n 20 procent toegenomen. In 2017 bleef de Belgische werknemer gemiddeld 12 dagen thuis wegens ziekte, dat cijfer is zo hoog door langdurig zieken. Halfweg 2017 waren ruim 372.000 loontrekkenden en meer dan 24.000 zelfstandigen langer dan een jaar ziek, blijkt uit onderzoek van Acerta.
De cijfers zijn op zich al veelzeggend, maar ze kosten bedrijven en organisaties ook pakken geld. Er is nood aan preventieprogramma’s op bedrijfsniveau. Gelukkig beginnen leidinggevenden dat in te zien en beseffen ze dat we maar beter kunnen investeren in tevreden en gezonde werknemers.
KBC heeft dat begrepen, want daar is al jaren een heel programma rond welzijn op het werk. ‘We hebben zeer veel aandacht voor mentaal goed voelen, we doen aan burn-out-preventie, we houden voordrachten rond perfectionisme, omgaan met e-mail, het herkennen van en omgaan met stress, maar we volgen onze zieken ook heel actief op en hebben veel aandacht voor hun re-integratie’, zegt Bart Curvers, directeur Preventiedienst bij KBC.
‘Daarnaast hebben we een heel programma rond bewegen, workshops allerhande onder meer fit4the summer, bodyattack maar ook minder actieve als latin dance of yoga. We hebben eigen fitnesszalen, programma’s als start2run en start2walk, trappenacties, indoorrun… We nemen ook deel aan tal van grotere sportmanifestaties zoals Kom op tegen Kanker, 10 miles.’
‘Onze initiatieven dragen bij aan de gezondheid, maar ook aan de productiviteit’
Uiteraard is er bij KBC ook aandacht voor gezonde voeding. ‘We organiseren workshops rond gezonde voeding, foodprepping, nudging… en voor het derde jaar op rij organiseren we Weight Watchers @Work.’ Dat is een cursus van dertien weken met wekelijkse Weight Watchers-bijeenkomsten op de werkvloer. In totaal nemen er op dit moment zo’n 278 KBC-werknemers deel aan negen Weight Watchers-cursussen, verspreid over vijf verschillende locaties in heel Vlaanderen.
‘Gedurende dertien weken wordt bij KBC een cursus gegeven door een Weight Watchers-coach’, zegt Olivier De Greve, CEO van Weight Watchers Benelux. ‘De cursus bestaat uit wekelijkse bijeenkomsten. De cursisten maken daarnaast gebruik van de Weight Watchers-app, waarmee ze bijhouden wat ze eten of hoeveel ze bewegen. Met de app hebben ze ook toegang toegang tot de Weight Watchers community Connect waar leden elkaar een hart onder de riem steken en allerlei tips uitwisselen. Ook kan je er allerlei recepten terugvinden.’
‘Weight Watchers @Work kadert bij KBC in een veel bredere welzijnsaanpak waarin we de medewerkers en leidinggevenden ondersteunen om te werken aan welzijn op verschillende vlakken, zoals onder meer beweging, gezond eten en aandacht voor het psychosociale’ zegt Curvers. ‘Weight Watchers @Work kenden we goed en het is een bekende organisatie met een goede filosofie.’ Volgens Curvers bevordert deze welzijnsaanpak ook de energie van de KBC-medewerkers: ‘Een gezonde werknemer voelt zich goed in zijn vel en kan ook sneller klantgerichte oplossingen bedenken. Vanuit het idee van een gedeelde verantwoordelijkheid wordt het initiatief erg gesmaakt door de collega’s.’
‘Onderzoek toont aan dat gezondheidsbevorderende initiatieven niet enkel bijdragen aan de gezondheid van de werknemers, maar ook aan hun productiviteit’, zegt De Greve. ‘Een goede balans leidt tot minder werkverzuim, minder ziektekosten en betere relaties, zowel met als onder medewerkers. De cursus heeft als voornaamste doel de ingeschreven KBC-medewerkers wegwijs te maken in het WW Flex-programma en hen zo een gezondere levensstijl aan te meten.’
Het Weight Watchers @Work-programma heeft zijn effectiviteit al bewezen: gemiddeld verliezen deelnemers aan het traject na amper dertien weken 1,66 op de Body Mass Index. Ook bij KBC werpt het zijn vruchten af. Volgens Curvers is het effect duidelijk merkbaar: ‘Het enthousiasme bij onze medewerkers om aan het programma deel te nemen is heel groot. En er is een duidelijk merkbaar gewichtsverlies.’