Niet elke manager weet in het heetst van de strijd op een juiste manier te reageren als een crisis uitbreekt en de goede naam van het bedrijf op het spel staat. Emoties kunnen hoog oplopen. Om een mogelijke reputatiecrisis goed het hoofd te kunnen bieden, is doordachte voorbereiding en planning nodig, aldus Yago de la Cierva, auteur van Leading companies through storms and crises en als docent verbonden aan IESI Business School. Verantwoord leiderschap omvat ook crisispreventie, betoogt hij.
De la Cierva geeft een aantal tips hoe te handelen in tijden van crisis. Crisiscommunicatie is in feite gebaseerd op eenvoudige uitgangspunten.
Bedrijven kunnen, aldus De la Cierva, voorbereid zijn op een crisis door goed de context waarin ze opereren te begrijpen, zodat ze crises en de mogelijke gevolgen kunnen zien aankomen. En er moet een crisisplan liggen met een serie maatregelen die in iedere situatie onmiddellijk kunnen worden genomen.
Maar wanneer de crisis effectief uitbreekt, moet een bedrijf allereerst een crisisteam vormen dat alle informatie verzamelt en taken uitdeelt. Dat team bepaalt ook hoe het bedrijf in de crisis staat. Eerst denken, dan doen luidt het advies van De la Cierva. En het allerbelangrijkste, meent hij: als een bedrijf met een crisis kampt, dan moet het initiatief nemen in de communicatie, een betrouwbare bron worden, positief handelen en creatief het probleem onder controle houden.
MT magazine van mei heeft een dossier over reputatie: bestel dit nummer in onze web-shop.