Het Amerikaanse bedrijf Bamboo HR ondervroeg recent 1.000 medewerkers naar de slechtste kantjes van hun baas. En dit is de top-10 van wat ze vooral niet moeten doen. Ook heel herkenbaar voor ons land.
Het allerergste wat je als medewerker kan gebeuren. Je levert een goede prestatie en je baas gaat ermee vandoor. Vooral medewerkers van 45 jaar en ouder vinden dit erg. Wat dit zo frustrerend maakt, is dat mensen wanneer ze iets gepresteerd hebben, door willen naar een volgend, beter project. Als iemand anders vervolgens met de eer gaat strijken worden ze in hun ambities geremd. Als niemand ziet hoe goed je bent, kom je ook nooit vooruit.
Vertrouwen is belangrijk in een werkrelatie. Als je het gevoel hebt dat je baas er niet op vertrouwt dat je weet waar je mee bezig bent, is dat funest voor een werkrelatie. Managers die hun personeel niet vertrouwen hebben de neiging om alles voor te kauwen. Hierdoor worden medewerkers defensief en verliezen het vertrouwen in hun eigen vermogen om beslissingen te nemen. Dat leidt tot een vicieuze cirkel, als medewerkers zichzelf niet vertrouwen, zal hun baas dat al helemaal niet doen en wordt het alleen maar erger.
Oké, je hebt je werk af en je doet het goed. Maar je zit wel tot laat in de avond achter je bureau en neemt stelselmatig werk mee naar huis. Als je aangeeft dat je moe bent, krijg je te horen dat je heel goed werk levert en je baas erg tevreden is met je. Hard werken is prima, te hard werken is het recept voor een burn-out. Als medewerkers het gevoel hebben dat hun baas ze niet serieus neemt, kan dat de klachten alleen maar verergeren.
Dit valt een beetje in dezelfde categorie als de baas die ervandoor gaat met andermans werk. Werknemers willen het gevoel hebben dat ze vooruit gaan in hun carrière, de beloning voor hun werk is daar een belangrijk onderdeel van. Als een baas zich daar niet voor inzet, voelen mensen zich niet erkend.
Je collega die eigenlijk altijd de kantjes ervan afloopt, krijgt een prestigieus project in de schoot geworpen, je nieuwe collega is een gladde aal met vooral mooie praatjes en maar weinig inhoud. Als je baas dit soort mensen hoog heeft zitten, dan komt dat jouw respect niet ten goede.
Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat hun baas ze steunt en achter ze staat. Een goede baas is duidelijk en geeft vertrouwen. Een slechte baas is onvoorspelbaar. Die onvoorspelbaarheid zorgt voor onzekerheid en leidt tot een sfeer van inactiviteit.
Weten wat er van je wordt verwacht op het werk is fijn. Ook weten wat de rest van je team moet doen en wie waarvoor verantwoordelijk is, komt de prestaties van een team ten goede. Als hier onzekerheid over ontstaat dan duiken medewerkers weg en kijkt iedereen naar elkaar.
Elke mail die naar een klant gaat, moet nog even langs je baas. Elke memo die je schrijft wordt nagekeken en na een meeting krijg je te horen wat je anders had moeten doen. Je baas focust zich niet op de grote lijnen, maar kan de controle niet loslaten. Slecht voor de prestaties, slecht voor de motivatie van de medewerker.
Een slechte baas is iemand die je continu wijst op wat er mis is gegaan Als iemand dit doet, doet hij of zij dit vooral om zelf beter uit de verf te komen. Als iemand continu problemen laat zien, is dat om aan de superieuren te tonen dat hij of zij de boel onder controle heeft.
Pas tijdens je functioneringsgesprek zegt je baas dat je niet aan de verwachtingen hebt voldaan, maar je hebt geen idee wat die verwachtingen zijn. Als een baas niet zegt waar medewerkers aan moeten voldoen, kan hij of zij ook niet verwachten dat ze naar behoren presteren.