Management

‘Reflectie begint vaak pas wanneer we op de bodem zitten’

In het boek ‘Ga doen wat je écht belangrijk vindt’ geeft McKinsey-Chief Learning Officer Nick van Dam praktische handvatten om te reflecteren en de beste versie van jezelf te worden. ‘Helaas begint voor veel mensen reflectie pas als ze op de bodem zitten.’

In het boek ‘Ga doen wat je écht belangrijk vindt’ geeft Nyenrode hoogleraar en McKinsey- Chief Learning Officer Nick van Dam praktische handvatten om te reflecteren en de beste versie van jezelf te worden. ‘Helaas begint voor veel mensen reflectie pas als ze op de bodem zitten.’ McKinsey-consultant Nick van Dam mediteert om de dag . Even het hoofd leeg, de rust vinden om na te denken over hoe de dag is verlopen en wat er moet gebeuren om die rust vast te houden. Uitgebreider denkt hij over deze zaken na op vakantie. Of het nou een strandvakantie is of een lange wandeling om op een speciale plek uit te komen: reflectie is er altijd. Die reflectie is meer dan ooit nodig om verder te komen, stelt Van Dam in het nieuwe boek Ga doen wat je écht belangrijk vindt dat hij samen met Judith Grimbergen, Paul Sherman en David Garten schreef. De titel van het boek lijkt bijna een open deur, maar volgens Van Dam is het toch geen vanzelfsprekendheid dat mensen doen wat ze echt belangrijk vinden. ‘Veel mensen doen dingen omdat andere mensen denken dat dat goed voor ze is. Ze kiezen een studie waarvan hun ouders zeggen dat deze geschikt is, doen werk dat volgens hun vrienden écht iets voor hen is.’ Een andere reden dat mensen zich vaak beperken tot onbelangrijke zaken, is het gebrek aan reflectie. ‘Op alle vlakken moet je nadenken over wat je wil en hoe je daar je tijd aan wilt besteden.’ In het boek doen de auteurs een voorzet voor overpeinzingen: denk even na over je leven, wat is er echt belangrijk? Probeer je je dromen echt te realiseren? ‘Vaak helpt het om met andere mensen te praten en samen te reflecteren, wij proberen als boek de sparringpartner te zijn.’ Bedrijven ‘Het gebrek aan reflectie bij veel werknemers resulteert erin dat veel mensen te lang in rollen blijven zitten, zonder zich af te vragen of ze zich nog wel ontwikkelen,’ zo stelt Van Dam. ‘Het roer gaat bij velen pas om als er iets mis gaat: een relatie eindigt, men krijgt een burn-out. Maar waarom moet eerst de bodem bereikt worden, voor er verandering mogelijk is?’ Zelf verloor Van Dam zijn vader op 31-jarige leeftijd. ‘Voor mij was dat het moment om dingen anders te gaan doen, maar toen ik eerlijk naar de situatie keek had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen.’ Een van de lessen die Van Dam zelf leerde van het schrijven van het boek, kwam van de Harvard hoogleraar Clayton Christensen. ‘In feite leiden we verschillende bedrijven, waaronder werk, familie, relatie, vriendschap en kinderen. Als je onvoldoende aandacht besteedt aan één van die bedrijven, gaat het failliet.’ Consulting firma’s staan er niet bekend om altijd een goede werk/privébalans te waarborgen, erkent Van Dam. ‘Het beeld dat er hard en veel gewerkt wordt, is grotendeels waar. ‘McKinsey biedt veel cursussen aan om medewerkers in balans te houden. ‘Voldoende slapen, gezond eten, sporten, maar ook het belang van meditatie en voldoende tijd voor vriendschappen, relaties of gezin: bewustzijn is hierin een eerste stap.’ Ontwikkeling De druk om alle bovengenoemde bedrijven in evenwicht te houden lijkt misschien een probleem van de 21ste eeuw, maar is dat volgens Van Dam allesbehalve. ‘De Romeinse filosoof Marcus Aurelius hield zich al bezig met het buiten jezelf stappen en kijken naar wat je bereikt met je acties. Je gevoelens en gedachten zijn voor een groot deel bepalend voor hoe je je gedraagt; dat deelde hij al met tijdsgenoten.’ Deze en andere inzichten over de ontwikkeling van de mens zal Van Dam behandelen als nieuwe columnist van Management Team. De impact van digitalisering lijkt enorm, maar wat betekent het nou concreet voor mensen op de werkvloer? Is het goed of slecht, verliezen we iets of verrijkt het ons juist?’ ‘Ga doen wat je écht belangrijk vindt!’ is online verkrijgbaar via Managementboek.Alle royalty’s worden gedoneerd aan de Stichting e-Learning for Kids, die lagere school kinderen wereldwijd helpt met gratis digitaal onderwijs.

Ontvang wekelijks de business uit het nieuws

Ontvang de business uit het nieuws >