Zijn medewerkers efficiënter in hun taken wanneer ze naar eigen goeddunken mogen uitzwermen, of presteren ze net beter wanneer ze allemaal samen op dezelfde vloer(en) van de hoofdzetel zitten? Een aantal wereldwijde concerns haalden de afgelopen jaren het nieuws omdat ze hun mensen, nadat flexwerken één tot twee decennia lang de norm was geweest in de bedrijfscultuur, weer naar kantoor riepen. Maar de algemene tendens is er volgens Koen Van Beneden (foto), general manager personal systems bij HP België een waarin letterlijk overal moet kunnen worden gewerkt.
‘Op kantoor, thuis, onderweg: het maakt geen verschil meer, men werkt waar dat op het gegeven moment het efficiëntst is’, zegt Van Beneden. ‘Dat vraagt om een aantal nieuwe accenten in de technologie die er wordt gebruikt. Computers die lichter en lichter worden, en kunnen worden omgeplooid tot een tablet voor tijdens een vergadering. Headset vending machines, voor wie een dag op kantoor werkt maar toch ongestoord aan een bepaalde taak wil bezig zijn. Schermen met privacyfilters erop, zodat er niet kan worden meegeneusd wanneer iemand ergens op locatie aan het werken is.’
Het sleutelelement in de ontwikkeling van die werkplaats van de toekomst is de opkomst van nieuwe generaties op de werkvloer. De millennialgeneratie (al wie is geboren tussen pakweg 1980 en 2000, twintigers en dertigers dus) beslaat nu al het merendeel van het personeelsbestand in een willekeurig bedrijf. Tegen 2020, wanneer de laatste telgen van de baby boomer-generatie en de oudste Generation X’ers op pensioen beginnen te gaan, zullen 50 procent van alle bedrijfsmedewerkers millennials zijn, en de eerste afgestudeerden uit Generation Z (geboren na 2000) druppelen ook alweer de werkvloer op.
Medewerkers uit die nieuwste generaties willen andere dingen. Hun hoogste prioriteit, zo bleek onlangs nog uit een studie van PwC, is persoonlijke ontwikkeling. Vlak daarna kwamen flexibele uren. Dààrna pas volgde cash. ‘Werken volgens de klok is voorbij’, zegt Van Beneden. ‘Generaties Y en Z eisen veel vertrouwen van hun werkgever. Ze willen ook op een resultaatgedreven manier worden afgerekend op het werk dat ze afleveren, niet op hoeveel uren van hun dag dat ze achter hun bureau hebben gezeten. Het idee van de work-life balance geraakt achterhaald: medewerkers uit generatie X zagen dat als iets binairs, je was aan het werken of je was dat niet. Bij jongere medewerkers is het eerder een work-life blend: het ene vloeit doorheen een dag over in het andere. Iedereen heeft verschillende fases in zijn dag waarin zijn energie en productiviteit piekt en weer afneemt; de jongste generatie grijpt die stromen beter aan, ook al werken ze daardoor op tijden die ver buiten de traditionele kantooruren vallen.’
Er is nog iets specifieks aan jongere medewerkers waarmee werkgevers rekening moeten houden qua IT: ze vinden het belangrijk om zelf hun toestellen te kiezen. ‘Over choose your own device is er lang een spanningsveld geweest tussen de medewerkers en de IT-afdeling binnen bedrijven, maar vandaag blijkt dat dat onnodig was’, zegt Van Beneden. ‘Natuurlijk is het niet bring your own device: het bedrijf bepaalt van welke vendor de toestellen worden gekocht, zodat continuïteit van support gegarandeerd blijft. Maar er is een ruime keuze ontstaan in de vormfactor van de toestellen die een medewerker kan kiezen.’
En dat terwijl de IT-afdeling in een gemiddelde onderneming net voor een grotere uitdaging staat dan ooit, met meer en meer medewerkers die buiten de muren en werkuren aan het werk zijn. Maar met de opmars van Device as a Service (DaaS)-contracten staat de vendor de IT-afdeling van het bedrijf meer dan ooit bij. ‘De beveiliging van het bedrijfsnetwerk is bijvoorbeeld crucialer geworden’, zegt Van Beneden. ‘Alle data moet beschikbaar zijn voor de medewerkers, waar die zich ook bevinden, en mag natuurlijk niet worden onderschept. De bedrijfsprocessen zitten vandaag buiten de muren van het hoofdkantoor. IT is, door de komst van een nieuwe generatie medewerkers die met computertechnologie zijn opgegroeid, veel meer geworden dan keeping the lights on: het is meer dan ooit een strategisch element.’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het branded channel van HP.