Digital natives zijn een aanwinst voor uw onderneming. Niet alleen omdat ze een grote technische bagage hebben en mee zijn digitale transformatie, maar ook omdat ze ondernemend zijn en oprecht geëngageerd om werk en samenleving ten goede te veranderen.
Dat zegt Céline Parsoud, founder van Gender Busters en directeur van WoMenUp, die op 2 november één van de sprekers is op TEDxFlandersWomen in Antwerpen. Ze noemt zichzelf een jonge, geëngageerde vrouw en voegt er onmiddellijk aan toe dat die drie ‘kenmerken’ geen passe-partout is die deuren naar succes opent. Wel integendeel. En toch zijn het mensen zoals Parsoud en haar generatiegenoten die de maatschappij én ondernemingen zullen veranderen.
Ondernemerschap wordt voor Generation Y een economisch en politiek wapen om de wereld te veranderen
De Franse Parsoud rekent zichzelf tot de digital natives, generation Y: ‘We zijn een generatie die geboren of opgegroeid is na de laatste belangrijke revolutie die de mensheid recent meemaakte: de digitale revolutie. We zijn opgegroeid met waarden als digitaal, wendbaar, verbonden, flexibel, in een mondiale context. Het globale karakter van het internet heeft invloed op onze definitie van grenzen, van relaties, van eigendom. We laten ons geen grenzen opleggen, we passen niet in hokjes.’
Generatie Y – zoals in why beklemtoont Parsoud – stelt zich veel vragen, omdat ze zien dat de wereld economisch, ecologisch en sociaal snel evolueert is. ‘We hebben het geluk dat alles aan het veranderen is. Het leuke daaraan is dat er enkel opportuniteiten zijn. Mijn generatie moet in alle aspecten van het leven en van de samenleving de menselijke factor terug te brengen in onze modellen.’ We noemen de digital natives egocentrisch. ‘Maar het zijn zij die het evenwicht tussen privé en werk terugvinden, die de mens weer in het centrum van zijn eigen keuzes stelt’, stelt Parsoud.
Het Boson Project – de startup van de jonge Franse onderneemster Emanuelle Duez, gericht op verandering in traditionele ondernemingen – vroeg aan jongeren hoe ze ondernemingen zien. Hard, wreed, een jungle… waren de meest voorkomende antwoorden. En toch wil de helft van de digital natives ondernemer worden.
‘Het is een vluchtweg’, meent Parsoud. ‘Ze zien het als een nieuwe vorm van slagen omdat ze zich niet meer herkennen in de klassieke modellen van ondernemingen. 50 procent van de skills die we binnen vijf jaar nodig gaan hebben, bestaan nog niet. Dat is moeilijk voor wie nu in de schoolbanken zit. Er groeit een generatie autodidacten op, die de nodige vaardigheden en kennis zelf zullen aanleren. Niet op school, maar bijvoorbeeld in ondernemingen, waar ze ook hun diploma zullen halen.’
‘Tegelijk wordt ondernemerschap voor hen een economisch en politiek wapen om de wereld te veranderen. Het is aan de huidige generatie ondernemers om digital natives aan te werven en op te leiden. Om ervoor te zorgen dat ze hun mening durven zeggen, dat ze hun ideeën kunnen uitwerken en dat ze ten slotte zelf ondernemer worden.’
‘Er is nog altijd een glazen plafond, nog altijd een loonverschil voor hetzelfde werk… Dat is onaanvaardbaar’, zegt Parsoud. ‘Maar ook hier zal de aanstormende generatie de oplossing brengen. Digitale natives zijn de eerste generatie waar zowel mannen als vrouwen dezelfde mogelijkheden en dezelfde ambities hebben.’ Gendergelijkheid is voor hen geen issue, maar een vanzelfsprekendheid. ‘Dat brengt ook een groter respect voor de balans privé-professioneel met zich mee. Wat vroeger vooral door vrouwen gevraagd werd, is nu een eis van een hele generatie geworden.’
‘De transformatie van de modellen is al aan de gang’, aldus Parsoud. ‘Dankzij de aanwezigheid van de jonge generatie in ondernemingen. Heel wat grote bedrijven, herleiden hun hiërarchische structuren om op projectbasis te werken. Ze geven medewerkers de mogelijkheid voldoende tijd uit te trekken voor privé-initiatieven. De digital natives hebben de sleutel van de digitale transformatie voor bedrijven in handen.’
Ondernemers zijn van nature bruggenbouwers: ze verbinden klanten, stakeholders, noden, producten, vraag en aanbod. ‘Maar als ze zich willen wapenen voor de toekomst zullen ze ook bruggen moeten bouwen tussen mannen en vrouwen, en tussen generaties’, verwittigt Céline Parsoud.