Jouw persoonlijke kernwaarden vormen een groot deel van je identiteit. Deze fundamentele overtuigingen bepalen waar jij voor staat. Misschien ligt jouw focus op diversiteit. Of misschien zet jij je actief in om klimaatverandering tegen te gaan. Wat nu als je bij een bedrijf terechtkomt waar deze waardes juist niet al te hoog in het vaandel staan?
Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar deze verschillen tussen persoonlijke waarden en die van de organisatie. Een van deze studies liet bijvoorbeeld zien dat een betere afstemming tussen de verschillende waardes leidt tot allerlei positieve resultaten, waaronder minder personeelsverloop.
In een andere studie, uitgevoerd door enkele onderzoekers van businessschool Insead, werd er gekeken naar de betrokkenheid van werknemers wanneer zij de kans krijgen om te reflecteren over hun persoonlijke waarden.
Kunnen organisaties de betrokkenheid en het gevoel van verbondenheid van medewerkers met het bedrijf te vergroten door hen de ruimte te geven om na te denken over en verbinding te maken met hun eigen persoonlijke waarden?
Lees ook: De kloof tussen waarden en dagelijks gedrag
De onderzoekers voerden rond deze vraag een experiment uit in samenwerking met een grote werkgever binnen de dienstverlenende sector. Ze bekeken welke impact affirmaties van persoonlijke waarden hadden op de betrokkenheid bij de organisatie.
Door bevestigingen laten mensen een meer authentieke versie van zichzelf zien
Affirmaties zijn korte, versterkende en positieve zinnen die telkens weer herhaald worden, mondeling of schriftelijk. Deze interventie is ontworpen om individuele gevoelens van integriteit te versterken. Door deze bevestigingen twijfelen mensen minder snel aan zichzelf en durven ze een meer authentieke versie van zichzelf te zijn, zo stellen de onderzoekers.
Tijdens het experiment kregen twee groepen medewerkers een lijst met verschillende kernwaarden voorgelegd. Denk hierbij aan zaken als familie, vrienden, dankbaarheid, eer, religie/spiritualiteit en milieu/duurzaamheid.
De werknemers in de experimentele groep selecteerden elk twee of drie van hun belangrijkste waarden. Vervolgens legden ze uit waarom deze zo belangrijk voor hen waren. De deelnemers in de controlegroep selecteerden twee of drie van hun minst belangrijke waarden en schreven op waarom deze waarden belangrijk zouden kunnen zijn voor anderen.
‘Het afstemmen van waarden leidt tot een authentieker personeelsbestand’
Nadat de twee groepen hun waarden hadden beschreven, werd hen gevraagd naar hun gevoel van verbondenheid met het bedrijf. Deze verbondenheid, of hechting, werd een maand later opnieuw gemeten. Uit de resultaten van het onderzoek kwamen – niet geheel verrassend – grote persoonlijke verschillen naar voren.
De meest opvallende bevinding had betrekking op de al aanwezige mate van betrokkenheid. Werknemers die het idee hadden dat hun waarden en die van het bedrijf al op één lijn lagen, voelden zich na de affirmaties nog meer verbonden. Degenen die voorafgaand aan deze bevestigingen al niet erg veel verbondenheid ervoeren, voelden zich na het experiment juist nog verder verwijderd van het bedrijf.
Naar aanleiding van de resultaten zien de onderzoekers kansen voor een betere fit tussen bedrijven en medewerkers. Nu bedrijven hun eigen waarden steeds duidelijker op de voorgrond plaatsen, kunnen zij kandidaten aantrekken met soortgelijke waarden en overtuigingen. Maar, zo schrijven ze, vanwege de grote individuele verschillen vormt het afstemmen van persoonlijke waarden op die van de organisatie altijd een flinke uitdaging.
Er ontstaan problemen wanneer de individuele waarden van werknemers en die van de organisaties niet op één lijn liggen. Mensen kunnen hun identiteit nu eenmaal moeilijk opzij zetten op het moment dat zij het bureel binnenkomen. Dat zorgt voor wrijving. En dat terwijl het juist zo belangrijk is dat mensen hun authentieke zelf kunnen – en mogen – zijn.
Uit een andere studie blijkt dat ze zich dan bewuster zijn van hun sterke punten en deze op de juiste manier inzetten. Ze hoeven hun energie immers niet te verspillen en zich niet anders voor te doen dan ze werkelijk zijn.
Medewerkers zijn allemaal uniek, met verschillende prioriteiten en waarden. De onderzoekers stellen dat het de taak is van de bedrijven en hun leiders om die menselijkheid te erkennen. Ze geven hierbij aan dat er geen standaard aanpak is voor iedereen: ‘Wanneer organisaties hun eigen waarden benadrukken en mensen aanmoedigen om hun eigen waarden volledig na te leven, leidt die afstemming tot een authentieker personeelsbestand.’