Toen HP’s nieuwe CEO Dion Weisler aantrad in 2017, zette hij meteen een plan uiteen om van diversiteit binnen het medewerkersbestand een speerpunt te maken voor het Amerikaanse technologiebedrijf. Dat plan was succesvol, want 36 procent van HP’s meer dan 300.000 wereldwijde medewerkers is vrouwelijk: een hoog cijfer voor een bedrijf uit de tech-industrie. In sommige afdelingen, zoals Finance, HR, Legal en Marketing, zijn vrouwelijke medewerkers zelfs in de meerderheid.
In 1999 stond, met Carly Fiorina, voor het eerst een vrouw aan het hoofd van HP. Wat toen nog een unicum was: ze was de eerste vrouw ooit die een Fortune Top 20-bedrijf leidde. Die aandacht voor vrouwelijke medewerkers in leadership-rollen bleef: vandaag bestaat HP’s raad van bestuur voor 45 procent uit vrouwelijke bestuurders, en is 30 procent van het executive leadership team vrouwelijk. In België is 36 procent van de medewerkers in de lokale vestiging van HP een vrouw.
Talent is our only criteria, luidt het motto bij HP’, zegt Van Stekelenburg. ‘Cijfers zijn één ding, maar we richten ons toch vooral op een aanwervingspolitiek waarbij de juiste persoon voor de job wordt gezocht: ongeacht geslacht, of afkomst, of geaardheid, of wat dan ook. De beschrijvingen van nieuwe jobs zijn bijvoorbeeld zo genderneutraal mogelijk: te ‘mannelijk’ proza wordt eruit geweerd dankzij semantische tools waar we drafts van de teksten doorheen halen.’
‘Ook bestaan onze vacatures zo weinig mogelijk uit een lijst van kwalificaties die je moet hebben om de job te kunnen doen. Daar wordt namelijk heel verschillend op gereageerd door mannen en vrouwen: wanneer een vrouw aan 80 procent van een rigide lijst van kwalificaties voldoet, is ze geneigd om niét te solliciteren omdat ze denkt dat ze tekortschiet. Een man die aan maar 70 procent van zo’n opgelijste kwalificaties voldoet, zal zich veel eerder kandidaat stellen.’
‘Ik zeg niet dat vrouwen onzeker zijn, maar ze zijn opener en eerlijker over de kwalificaties die ze op papier hebben. In plaats van een vacaturebeschrijving waarin we alleen maar eisen stellen, vertellen we dus ook dingen onze cultuur, over hoe het team eruitziet, enzovoort.’
Ook na de aanwerving lopen er bij HP heel wat programma’s om ervoor te zorgen dat alle medewerkers zich gewaardeerd voelen op de werkvloer. ‘We hebben bij HP België een WOW Board, die erop toeziet dat iedereen zich goed voelt op het werk’, zegt Gerty Seutens, Category Manager business notebooks, desktops & mobility bij HP België.
‘Binnen die board kijken we hoe we de normen en waarden van HP lokaal kunnen vertalen. Sport, goede doelen, zorgen voor jezelf en voor anderen: dat kan heel breed gaan. Nog eens: inclusion gaat verder dan diversiteit. Het gaat erom dat we meer naar de totale mens kijken: hoe voel je je, hoe werk je samen met anderen? Wanneer je met meer bezig bent dan alleen maar het zakelijke, zet je automatisch je cultuur open voor nieuwe ideeën, thema’s en gedachten. En ben je dus automatisch een cultuur waarin iedereen, ongeacht gender- of andere verschillen, zich goed voelt, en er sterke teams worden gevormd.’
Want een bedrijfscultuur die rond inclusion draait, is ook goed voor de eigen business, zo luidt de filosofie bij HP. ‘We verkopen technologie meer en meer in de vorm van een dienst’, zegt Seutens. ‘Die is niet alleen gebaseerd op een hard- en softwareproduct, maar ook op een relatie. Een waardevolle relatie met je klant maakt je als bedrijf succesvoller. En net in het bouwen van zo’n relatie is het belangrijk dat je organisatie een realistische afspiegeling van de samenleving is. Dat is niet alleen hoe het hoort, maar ook hoe je goeie business voert.’
Dit artikel is eerder verschenen in het branded channel van HP.