‘Employer Sponsored Volunteering is een trend’, bevestigt Kirsten Florentine, vice-president People and Engagement bij Telenet. ‘Maar het is bij Telenet helemaal geënt op waarvoor we als organisatie willen staan, namelijk in de digitale wereld mensen connecteren en een betere levenskwaliteit geven. Op vlak van digitalisering doen we al heel wat, maar we gaan ons toch de vraag stellen hoe we meer kunnen betekenen voor de maatschappij. Hoe we het verschil kunnen maken.’
Ook bij Showpad sluit Employer Sponsored Volunteering (ESV) heel nauw aan bij hun purpose als organisatie. ‘To empower others to be at their best. Dat doet onze software door sales teams productiever en effectiever maken, maar in de eerste plaats willen we onze werknemers de beste versie van henzelf laten zijn’, zegt Pieterjan Bouten, CEO en founder van Showpad.
‘We geloven dat een bedrijf een bredere rol heeft in de maatschappij. We zijn succesvol in wat we doen, maar we doen dat niet in een vacuüm. We betalen belastingen en we hopen dat de overheid daar vele goeie dingen mee doet, maar dat is niet altijd erg tastbaar. Daarom willen we ook op een concrete manier een steentje bijdragen.’
‘Je moet niet ver gaan om grote impact te maken’
Dat doet Showpad door zich af te vragen hoe ze hun purpose op lokaal niveau tastbaar kunnen maken. ‘Je moet niet ver gaan om grote impact te maken. Zwerfvuil verzamelen in de buurt van ons kantoor is daar een goed voorbeeld van. Weinig mensen staan stil bij armoede rond hen, maar als je hier in Gent voedselpakketten mee gaat bedelen en je deelt er duizend op één dag uit, opent dat wel de ogen’, zegt Bouten.
Showpad werkt bijvoorbeeld samen met Youthstart vzw in Brussel dat ondernemerschap wil stimuleren bij kansarme jongeren. ‘Ze mogen hun idee dan komen pitchen bij ons voor een jury. En zien dat wij een heel divers bedrijf zijn en dat hier komen werken misschien voor hen ook een optie is.’
Telenet heeft 3600 medewerkers en die krijgen elk twee dagen per jaar om aan vrijwilligerswerk te doen. ‘We zijn succesvol en we willen iets teruggeven’, klinkt het bij Telenet waar Employer Sponsored Volunteering gegroeid is vanuit collegialiteit. Toen een collega in een woningbrand zijn hebben en houden verloor, werd er geld ingezameld en massaal hulp aangeboden.
‘Omdat onze bestuurders en investeerders heel veel belang hechten aan social responsibility, krijgen we ook de ruimte om ons daarvoor in te zetten’, aldus Florentine. ‘De overstromingen in Wallonië deze zomer, overvielen ons in een heel drukke periode. Desondanks hebben we onze mensen gezegd dat het misschien een goed idee was om daar bij te springen.’
Eenzelfde beweegreden horen we bij Protime, marktleider in tijdregistratie en personeelsplanning. ‘ESV stond hoog op de agenda, want we willen tijd teruggeven aan de maatschappij’, verklaart CEO Peter s’Jongers (foto). ‘Een cheque voor een goed doel heeft ook zijn nut en je kan ermee uitpakken op social media, maar tijd teruggeven aan de samenleving heeft meer impact. Het sluit ook nauw aan bij wat we als organisatie doen: organisaties tijd laten winnen door efficiënte tijdregistratie.’
Bij Protime krijgt elke medewerker één dag om vrijwilligerswerk te doen. Met 375 medewerkers geven ze dus al meer dan een volledig jaar weg. Maar het is, net zoals bij Telenet, geen verplichting. ‘Door het hoog op de agenda te plaatsen en erover te communiceren, hopen we echter wel op een soort aanzuigeffect.
Protime doet het goed, we maken winst, we kunnen iets teruggeven aan de samenleving… En dat mag gerust meer dan een dag zijn. Er zijn medewerkers die meerdere dagen in een vaccinatiecentrum zijn gaan werken of zijn gaan helpen bij de overstromingen in Wallonië. Het zou sneu zijn mochten ze het daar na een dag voor bekeken houden natuurlijk.’
‘We gaan het actief aanmoedigen, maar het is geen verplichting’
In wat ze gaan doen en welke initiatieven ze steunen zijn de medewerkers van Protime volledig vrij. ‘Tijd is onze business, maar camaraderie is onze kernwaarde. Er is een team dat in Brussel een zwerfafval gaat verzamelen, er zijn teams die vakantiekampen organiseren voor kansarme kinderen’, vertelt s’Jongers.
‘Dat wordt dan een soort teambuilding in dienst van de samenleving. We gaan hun voorstellen niet goedkeuren of afkeuren. We gaan graag uit van het goede van de mensen en we geloven dat we hen niet moeten controleren. Ik veronderstel dat het in teams wel wordt afgesproken wie wat wanneer doet, maar dat komt in elk geval niet tot bij mij.’
Bij Telenet moeten de initiatieven evenmin goedgekeurd worden. ‘We vragen wel dat de mensen het afstemmen met hun teamleader, maar dat gaat dan vooral om de planning niet om de inhoud’, licht Florentine toe. ‘We merken dat collega’s of teams zich verenigen rond een initiatief en soms zijn er dan wel wat discussies om overeen te komen.’
Ook bij Showpad zien ze dat collega’s het leuk vinden om samen vrijwilligerswerk te doen. Bouten: ‘We werven ook geëngageerde mensen aan. Dus voor hen is het extra fijn als ze collega’s kunnen meenemen naar iets waarmee ze buiten de professionele context begaan zijn.’ En ook bij dit bedrijf worden de voorstellen niet op voorhand goedgekeurd.
ESV is er ook geen verplichting. ‘Sommigen doen het, anderen niet. Bij de onboarding halen we het onderwerp wel aan en soms herinner ik onze mensen eraan. We gaan het actief aanmoedigen en faciliteren, maar het is geen verplichting. Het enige wat we vragen is dat ze het wel even overleggen met collega’s en teamleader, maar dat gaat dan puur over planning.’
Hoewel organisaties impact willen maken met ESV gaan ze er niet mee uitpakken. Als er al over gecommuniceerd wordt, is het intern. ‘We brengen het onder de aandacht door intern over de initiatieven te communiceren. Maar we pakken er niet extern mee uit. We vinden het vooral belangrijk dat onze medewerkers trots zijn op wat ze doen. Het is geen window dressing’, aldus s’Jongers.
‘Ik vind dat we er moeten bij stilstaan dat niet iedereen het per definitie goed heeft. We helpen hulpbehoevenden, dat siert ons als mens, maar meer moet je daar niet achter zoeken.’
En hoewel medewerkers en werkzoekenden meer dan ooit belang hechten aan de purpose en het maatschappelijk engagement van de organisatie waarvoor ze werken, blijkt ESV geen onderdeel van de HR-strategie of de employer branding. ‘Het schept een band om samen op een zondag een kamp voor kinderen te organiseren. In die zin werkt het dus wel voor je employer branding, maar dat is geen doel op zich’, klinkt het bij Protime.
‘Er zit geen strategie achter op het vlak van PR of employer branding. We doen vrijwilligerswerk omdat we het willen doen’, zegt Bouten. ‘Het staat los van ons HR-beleid. In de toekomst willen we het er wel in integreren, om het gestructureerder aan te pakken. De HR Director wordt dan verantwoordelijk voor CSR. En hoewel we zeker mensen willen aantrekken die dat belangrijk vinden, pakken we er niet mee uit als hiring strategy.’