We hebben het alsmaar moeilijker om met plezier te gaan werken en voldoening te halen uit onze job. Het engagement van werknemers staat op een historisch dieptepunt, terwijl de burn- en bore-outs de pan uit swingen. Het gaat niet goed met de werkende mens.
‘Uit onderzoek blijkt nochtans dat mensen met een job gelukkiger zijn en langer leven’, zegt Bruce Daisley vice-president EMEA bij Twitter. ‘Weinig mensen zullen het toegeven, maar een job kán ons gelukkig maken. Wanneer we de kans krijgen te doen wat we graag doen, halen we ook voldoening uit wat we doen.’ Volgens Daisley is de mens intrinsiek gemotiveerd om goed werk te leveren, maar zijn er veel malafide werkgevers die die motivatie misbruiken. Daardoor geraakt de gemotiveerde werknemer uiteraard ontmoedigd, gestresseerd en gedemotiveerd.
‘Computers en technologie hebben het alleen maar erger gemaakt’, zegt Daisley. ‘We krijgen gemiddeld 140 à 200 mails per dag, we checken continu onze toestellen omdat we het gevoel hebben dat we altijd geconnecteerd moeten zijn. Vroeger organiseerden we meetings omdat we iets met elkaar moesten bespreken, nu doen we dat omdat ze zo gemakkelijk te organiseren zijn. We’re emerged in shallow thinking. Er is te weinig ruimte voor diepzinnigheid, omdat we continu onderbroken worden. Wanneer we onderbroken worden hebben onze hersenen gemiddeld zeven minuten nodig om de draad van onze gedachten of activiteiten weer op te pikken. Je kan zelf wel bedenken hoe nefast het voortdurend geconnecteerd zijn is voor onze productiviteit. Het maakt onze jobs meer stresserend en we hebben het gevoel dat we veel harder werken, maar we werken vooral langer, omdat we nooit kunnen doorwerken.’
In zijn meest recente boek Plezier in je werk haalt Daisley er wat cijfermateriaal bij: ‘Uit een onderzoek onder werknemers uit 2012 blijkt dat de gemiddelde Britse kantoormedewerker elke dag zo’n 23 procent langer werkt, ofwel 2 uur extra per dag, 6 van 7,5 naar 9,5 uur. Dat is een behoorlijke stijging, vooral omdat de salarissen niet navenant gestegen zijn. Belangrijker nog is het feit dat we na gedane arbeid mentaal nog steeds vastzitten aan ons werk. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 60 procent van de beroepsbevolking op werkdagen gemiddeld 13,5 uur per dag online beschikbaar is voor zijn werkgever, plus nog 5 uur in het weekend – waarmee we dus 70 uur per week beschikbaar zijn voor ons werk.’
Daisley vindt niet dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om voldoening in het opgedragen werk te vinden. Dat is een gedeelde inspanning van individu en organisatie. Maar er zijn wel dingen die we kunnen doen om ons werk plezieriger te maken. ‘Als je mensen die hun job graag doen, vraagt wat hun job zo leuk maakt, hebben ze het heel vaak over de mensen in hun team’, zegt hij. ‘Het team blijkt een doorslaggevende factor, terwijl er geen correlatie blijkt te zijn tussen benefits en geluk op het werk.’
‘Ik heb altijd het geluk gehad dat ik omringd werd door leuke, gemotiveerde mensen. Maar toen een tijd terug onze resultaten bij Twitter tegenvielen en er ontslagen vielen, voelde je dat er iets veranderde. Onze mensen waren hun gevoel van zekerheid kwijtgeraakt. Ik voelde me persoonlijk aangesproken en ik heb me dan ook afgevraagd hoe ik de positieve cultuur bij Twitter kon terugbrengen.
‘De C-suite moet zelf het goede voorbeeld geven, want die heeft veel impact, zowel in positieve als negatieve zin’
‘Want bedrijfscultuur is heel belangrijk om een aangename werkomgeving te scheppen. En dat is een heikel punt geworden’, meent Daisley. ‘Business internationaliseert. Bedrijven worden groter en willen in al hun vestigingen dezelfde cultuur opdringen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Cultuur is specifiek voor lokale teams en binnen een multinational moet een Belgisch team kunnen verschillen van een Spaans team en moeten mensen zichzelf kunnen zijn.’
Transparante communicatie is een andere belangrijke factor. Medewerkers moeten vertrouwen hebben in hun leidinggevenden en dat kan alleen als je eerlijk en open bent. ‘Je moet als baas eerlijk communiceren in plaats van je mensen de company lie voor te schotelen. De C-suite moet vooral zelf het goede voorbeeld geven, want die heeft veel impact, zowel in positieve als negatieve zin.’
‘Zo is het bijvoorbeeld een tijd bon ton geweest onder managers en ondernemers om te zeggen dat je weinig slaap nodig had. Elon Musk beweert zelfs dat hij helemaal niet slaapt. Dat zijn heel gevaarlijke uitspraken, die heel slecht overkomen bij je medewerkers. De wetenschap bevestigt nu overigens dat voldoende slapen net heel goed is voor wie succesvol wil zijn. De C-suite moet erop letten hun eigen stress niet over te zetten op hun medewerkers. Wanneer je als baas in het weekend naar je mensen mailt, bezorg je hen al stress. Je geeft hen immers het gevoel dat ze ook in het weekend met het werk bezig moeten zijn en dat je verwacht dat ze hun mails lezen en beantwoorden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik hou wel van het adagio ‘do a good day’s work and go home.’ Ik weet natuurlijk ook dat het wat druk van de ketel laat om in het weekend je mails bij te werken en ik doe dat ook. Ik lees en beantwoord mails in het weekend of ’s avonds, maar ik verstuur ze pas de eerstvolgende werkdag.’