Het credo van levenslang leren schudde de laatste tijd gelukkig zijn fluffy imago van zich af. En terecht, want ook in het bedrijfsleven is het cruciaal dat we ons durven stretchen uit onze comfortabele ‘dit ken ik al’ zone. Makkelijker gezegd dan gedaan? Volgens Training & Coaching Square kan je héél snel scannen of jouw organisatie een lerende organisatie is.
Door in te zoemen op deze vier vragen krijg je immers snel het kloppend hart en het lerend karakter van je organisatie op de radar. En o ja, ook afleren is leren…
Het lijkt de meest simpele vraag ooit. Je kan ze héél snel beantwoorden. We doen het wekelijks. Toch kan de vraag ook nét dat stukje verder gaan. Hoe zie jij jezelf, wat is je zelfbeeld en hoe is dat gelinkt aan wat jij wil realiseren in je leven. Durf jij dat zelfbeeld en je reputatie in de ogen kijken? Heb je in de gaten wat je écht wil veranderen?
Wat zijn de dingen die ik écht kan? Waar blink ik in uit? Wat heb ik gewoon goed onder de knie en wat kan ik (nog) niet? Wat wil ik graag nog bijleren en afleren – en vooral: waarom?
Wat zijn de dingen die ik doe? Hoe hebben ze een effect op anderen? Hoe dragen ze bij tot het leven dat ik wil leven ?
Hoe ervaar ik mijn eigen toegevoegde waarde en hoe zie ik mezelf weerspiegeld in de anderen? Wat draag ik bij in dit leven, op sociaal vlak én in mijn professionele context?
Zelfreflectie wordt systematisch onderschat. We dénken vaak dat we ermee bezig zijn, maar blijven op de oppervlakte, durven geen steentje gooien in de poel om onszelf in vraag te stellen, laat staan elkaar. Nochtans is aangetoond dat als je dat wel durft, je beter kan bepalen welk pad je wil volgen en wat je echt wil bereiken.
Leren betekent echter ook veranderen. Anders bljven we vasthangen in clichés. Welke heb jij de afgelopen maand gehoord (of gebruikt)? Tijd om ze aan te vinken …
❏ ik kan dat al
❏ ik heb dat niet nodig
❏ dat is te moeilijk
❏ ik wil hier geen tijd voor maken
❏ zo belangrijk is dat niet
❏ het zal mijn tijd nog wel doen enz…
Als je écht wil groeien als persoon en als organisatie, is ook het afleren van oude gewoontes een must. Dat is lastig. Het vraagt een inspanning en tijd. Leren is echter meer dan school en examens, met kans op slagen of buizen.
Het echte groeipotentieel van een organisatie kun je met andere woorden naar boven laten komen via deze scan van het leerproces. Niet alles lukt van de eerste keer – en dat is maar goed ook (anders werd het wel héél saai, niet?). Doorzetten is de boodschap. En durf elkaar aanmoedigen. Want daar waar we als peuters eindeloos worden aangemoedigd om te leren stappen, ook na 100 keer vallen – moeten volwassenen het vaak alleen doen. Wij gunnen jullie alleszins ook dat je de kracht van het rechtkrabbelen en juichen voor elkaar. Neem dus gerust een frisse duik in je eigen oncomfortzone. Het is daar dat de magie ontstaat…
Zin om ook zelf te ontdekken hoe je als manager kan bijdragen aan de straling van je mensen? Wees dan welkom 15/9 op ons Business Booster event From Survival to Thrival
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het branded channel van Training & Coaching Square.