Hans Wilmots (52) zet een stap opzij om meer tijd vrij te kunnen maken voor zijn doctoraatsstudie in het kader van de leerstoel Internationalization in Family Businesses aan de UHasselt. Hij onderzoekt waarom familiebedrijven de stap naar internationalisering niet zo makkelijk zetten en daardoor de continuïteit van hun onderneming in gevaar brengen.
Vol vertrouwen geeft hij na negen jaar bij BDO op 1 oktober de fakkel door aan Peter Van Laer. ‘Met Peter krijgen we opnieuw een atypische CEO aan het roer. Met zijn expertise op het vlak van digitale transformatie is hij de juiste man om onze evolutie naar een moderne en innovatieve organisatie te begeleiden.’
Wanneer je terugblikt op het parcours van Hans Wilmots, ontdek je snel dat hij zelf ook geen typische CEO was.
Welke skills acht jij belangrijk voor een succesvolle ondernemer?
‘Het is belangrijk om een visie te hebben en goed te begrijpen waar je bedrijf zich situeert in het economisch weefsel. Niemand heeft een glazen bol, dus je moet proberen de tendensen in de wereld te zien en daarop in te spelen door goed te luisteren en te kijken wat er rond je gebeurt. Er zijn vandaag bijvoorbeeld mensen die nog steeds niet begrepen hebben dat onze wereld aan het digitaliseren is. Zes jaar geleden zijn we met BDO een intern traject gestart om onze digitale evolutie in gang te zetten. Toen heb ik daar intern hard voor moeten vechten, vandaag is iedereen razend enthousiast.’
Wat is jouw sterkte als CEO?
‘Ik durf van mezelf zeggen dat ik een goede luisteraar ben. Als de juiste visie verkondigd is, dan heb ik niet de behoefte om die als CEO nog eens te herhalen of om daarvoor de verdienste te claimen. Ik ben een ploegspeler die het doel van de organisatie voor ogen houdt. Daarnaast zie ik mezelf als een standvastig iemand. Er zijn goede argumenten nodig om mij te overtuigen. Sommige mensen zullen mij koppig noemen (lacht).’
Mocht je iets verbeteren aan jezelf, wat zou dat zijn?
‘Wat ik moeten leren heb, is mij in de plaats van iemand anders te stellen. Mijn empathisch vermogen is met de jaren gegroeid. Beter begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert. In het begin van mijn carrière had ik daar meer moeite mee. De kunst is om patronen te herkennen en die te doorbreken. Als je begrijpt hoe iemand reageert dan kan je daarop inspelen. Dat is een kwestie van ervaring.’
Toen je in ‘91 startte, was BDO een ploegje van 35 mensen. Vandaag zijn jullie met meer dan 800. Wat is jullie groeistrategie?
‘Traditioneel waren wij revisoren en accountants. Vanuit die traditie zijn wij op een bepaald moment begonnen met het geven van belasting- en legal advies. Het is pas de laatste zes jaar dat we echt gekozen hebben voor advies in de brede zin. Omdat de traditionele activiteiten onder druk kwamen te staan, zijn we begonnen met mensen intern samen te brengen. Maar we kunnen niet alles zelf doen. Ik zag zoveel potentieel in deze organisatie en tegelijkertijd had ik het gevoel dat de organisatie in slaap aan het vallen was.
Om een versnelling hoger te kunnen schakelen ben ik in januari 2016 met een plan naar de vennoten gestapt: Ik wil nog één termijn CEO zijn en in die laatste drie jaar gaan we gas geven. We gaan de organisatie klaar maken voor de toekomst. Het plan is om te groeien van 70 naar 100 miljoen op drie jaar tijd.’
BDO heeft de afgelopen jaren enkele toekomstgerichte overnames gedaan. Behalve Crossroad nam het Ideas at Work en enkele kleinere niche-activiteiten over, samen goed voor de helft van de vooropgestelde groei. Ondertussen zit BDO op schema en genereert het een omzet van meer dan 100 miljoen. ‘Daar mogen we als ploeg heel fier op zijn.’
Wat heb je geleerd van sporticoon en topcoach Paul Van Den Bosch?
‘Je kan ook als CEO tegen een muur lopen. Iets meer dan vijf jaar geleden zat ik in een scheiding, liep ik met heel veel vragen rond en voelde ik mij fysiek niet in orde. Ik heb van Paul geleerd om beter voor mezelf te zorgen. Meer bewegen, meer slapen en gezonder eten en drinken. In het begin was ik nogal fanatiek. Op vier maanden tijd was ik 15 kilo afgevallen.
Mijn mond viel open toen Paul me zei “goed gedaan maar nu gaan we met het echte werk beginnen.” Het afvallen was slechts de top van de ijsberg. Daarna heeft hij me doen inzien dat ik met een aantal dingen fout bezig was en hij heeft mij de moed gegeven om daar verandering in te brengen. Ik heb geleerd om beter het onderscheid te maken tussen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is.’
Stel dat je terug kon gaan in de tijd, welk advies zou je jezelf geven op 30-jarige leeftijd?
‘Het is goed dat je hard werkt maar vergeet je thuis niet. Probeer dat evenwicht goed te bewaren. Zou ik minder werken? Neen, dat denk ik niet. Ik ben altijd ambitieus geweest, dat zal ik niet ontkennen. Ik zou wel bewuster kiezen om ook met andere belangrijke dingen bezig te zijn. Zoals tijd doorbrengen met mijn kinderen. Daar heb ik fouten gemaakt, maar gedane zaken nemen geen keer. Als ik iets meer zou willen in mijn leven dan is het tijd. Eén van de weinige zaken die niet te koop zijn.
Tijd voor mezelf, tijd voor mijn vrouw en mijn kinderen, tijd om een goed boek te lezen… Dat ontbreekt in mijn leven en dat mis ik wel. (denkt even na) Ik moet daar gewoon zelf voor zorgen (lacht). Om die kostbare tijd zo goed mogelijk te spenderen probeer ik zo min mogelijk ambetanterikken rond mij hebben.
Wanneer je met collega’s werkt kan je uiteraard niet alleen kiezen in functie van wat je zelf wil. Wat ik wel probeer te doen is minder aandacht te hebben voor mensen die voor iedere oplossing een nieuw probleem vinden en in alle positieve dingen toch iets negatief zien. Ik heb een hele mooie spreuk en die probeer ik mij altijd voor ogen te houden: Stay away from negative people, since for every solution they have a problem’.
Van welke tegenslag heb je het meest geleerd?
‘Privé heb ik misschien nog het meeste geleerd uit mijn scheiding. Ik heb geleerd dat je je echt niet in je eigen miserie mag blijven wentelen. Op een bepaald moment moet je stop zeggen en die negatieve spiraal doorbreken. Het heeft geen zin om droevig te blijven. Kijk vooruit naar de toekomst.
Mijn kinderen hebben mij daar enorm in geholpen. In de periode dat ik zoveel aan het vermageren was zei mijn zoon op een bepaald moment: “Gaat ge nu weer een bord sla eten? Gun uzelf eens iets en doe ook een iets plezant.” Dat kwam wel binnen bij mij. Mijn collega’s hebben dat nooit gezien. Ik heb dat altijd verborgen omdat ik daar heel beschaamd voor was.
Twee dingen hebben mij uit die bubbel doen komen. Paul die mij zei dat ik met mijn verhaal naar buiten moest komen en het tegen een goede kameraad moest vertellen. En mijn kinderen die voor mij een boek kochten met de beste recepten van Jeroen Meus. Ik kon totaal niet koken. Toch begon ik samen met mijn twee kinderen te koken op zaterdagavonden. Dat waren de mooiste avonden van mijn leven. Die avonden hebben mij terug goed doen voelen en mij er bovenop geholpen. Ik ben mijn kinderen daar heel dankbaar daarvoor.’
Als je nu terugkijkt op je carrière, welke investering is de beste of meest lonende die je tot nu toe hebt gedaan?
‘De stappenteller. Mensen onderschatten dat, stappen. Het gaat niet alleen over het fysieke. Door te gaan stappen orden je je gedachten. Fietsen is ook goed voor je conditie, maar je moet nog steeds met de weg bezig zijn. Je moet zorgen dat je nergens tegen rijdt en dat je niet over kop gaat. Als je gaat stappen dan kun je nadenken. Dat was mijn verwerkingsproces. Duizend keer opnieuw malen, malen, malen.
Uiteindelijk heb ik de dingen aanvaard en een plaats kunnen geven. Daar heeft het stappen voor gezorgd. Samen met enkele Limburgse ondernemers hebben we VKW Netwalks opgericht. Een soort wandelclub waarbij we één keer per maand een goede ochtendwandeling doen. Stappen en networken. Een goede formule zo blijkt, want ondertussen zijn we al met een 25-tal ondernemers.’
Waar liggen de opportuniteiten voor BDO?
‘BDO is een fantastische organisatie. Het mooie aan BDO is de cultuur. De menselijke kant. Hierdoor trekken we cliënteel aan dat op dezelfde manier denkt. Mensen die op dezelfde golflengte zitten. Daarom communiceer ik hier heel expliciet over. Het gezegde ‘soort zoekt soort’ werkt ook in de business. De idee om op een netwerkevent zoveel mogelijk kaartjes uit te delen om zaken te kunnen doen werkt niet voor mij. Ik heb gewoon contacten en om de zoveel tijd dan komen opportuniteiten vanzelf.’
Welke impact hebben millennials op jullie organisatie?
‘Bijna iedere organisatie zit met verschillende generaties. Ook BDO. Mensen die al 25 jaar hetzelfde doen, die krijgen wij vandaag niet makkelijk mee. In het gevecht om onze organisatie aan te passen vormen millennials een grote hulp. Wij hebben eerst ingezet op onze afdelingen die het snelst door de digitalisering worden geïmpacteerd. Als je ziet hoe onze jongeren met nieuwe systemen werken en daarmee het beste resultaat bereiken, dan willen we de oude garde de kans te geven om mee te evolueren. Het heeft geen zin om jongeren te zeggen hoe ze hun werk moeten doen. Wij werken via de jeugd en de ouderen moeten mee.’
Wat is de maatschappelijke drive van BDO?
‘De visie van BDO is to help our clients and our people grow. BDO wil rendabel groeien zonder menselijke waarden te verliezen. Groeien is niet moeilijk. Rendabel groeien is al wat uitdagender. Zonder menselijke waarden te verliezen gaat nog een stap verder. Dan moet je geld verdienen aan je klant zonder mensen uit te wringen en met respect voor iedereen zijn situatie.
De maatschappelijke relevantie van onze organisatie is een op en top menselijk verhaal. We willen zowel onze klanten als onze medewerkers helpen groeien. In alle beslissingen die we nemen, moet dat respect, die dankbaarheid, die relevantie van de mens in acht genomen worden. Zo zijn we bezig met een aantal MVO-projecten. Eén van die projecten samen met Music Hall en Plan België zorgt ervoor dat meer dan 2000 kinderen die het thuis moeilijk hebben, ook cultuur kunnen opsnuiven.’
Wat versta jij onder ‘nieuw leiderschap’?
‘Als je vertrekt van het goed gevoel van je mensen en hen zover krijgt dat zij die extra mile voor die klant gaan, dan zal die klant met plezier zijn factuur betalen en dan komt die rendabele groei vanzelf. Ik wil ervoor zorgen dat iedereen zich zo goed voelt dat dat vanzelf komt. Dat maakt mij misschien een atypisch profiel in de wereld van cijferaars.
Het eerste wat cijferaars doen is kijken naar de resultaten en zeggen op welke knop er moet geduwd worden en welke vijs er aangedraaid moet worden om nog rendabeler en efficiënter te worden. Zij kijken alleen naar het cijfer. Veel van onze concullega’s hebben een businessmodel dat anders in elkaar zit dan het onze. In het begin van het jaar nemen zij 400 nieuwe mensen aan om er uiteindelijk slechts 50 over te houden.
Ik heb veel respect voor de collega’s van grote kantoren, maar dat is niet wat wij doen. Dat is niet mijn filosofie. Als wij 50 nieuwe mensen nodig hebben, dan nemen wij er 52 aan. Wij gaan geen veelvoud aanwerven om dan driekwart terug aan de deur te zetten. Ook dat is respect voor de menselijke waarden. Studenten van vandaag weten dat wij op een menselijke manier werken. We zijn de opvolging aan het voorbereiden en we proberen als raad van bestuur aan de volgende generatie mee te geven om deze cultuur te bewaren.’
—————————————————————————————————————————————————
Sinds 2010 is Hans Wilmots CEO van BDO België. Wilmots heeft een rijke ervaring opgebouwd als bedrijfsrevisor en adviseur in nationale en internationale omgevingen en bouwde BDO uit tot één van de marktleiders in audit en adviesverlening. Integriteit, vastberadenheid en optimisme typeren hem als persoon. Naast het besturen van BDO deelt hij ook graag inzichten met andere ondernemers. Het gaat hem dan niet alleen over cijfers, maar ook over opportuniteiten en menselijke relaties. Hij is een luisterend oor en klankbord voor vele ondernemers.
———————————————————————————————————————————————–
Dit is het eerste interview in een nieuwe reeks levens- en leiderschapslessen van Maarten Deroey voor MT. Het volgende interview zal als Premium artikel verschijnen. Heb je nog geen Premium abonnement? Ga naar onze MT-shop.