Leiderschap

7 tips om een goede leider te zijn

Wat moet je doen om demotivatie buiten de deur te houden? Hoe houd je je medewerkers gemotiveerd? Zeven tips.

Schreven we eerder al een artikel over wat managers vooral niet moet doen om werknemers gemotiveerd te houden, hier een aantal punten met een positieve inslag. Wat moet je juist wél doen om demotivatie buiten de deur te houden? Onder de zeven punten die managers moesten zien te voorkomen waren onder andere het maken van irrelevante regels en het zomaar voorbij laten gaan van behaalde prestaties. Als managers deze punten eenmaal geëlimineerd hebben uit hun werkwijze, is het tijd om ze te vervangen door positieve lessen om personeel gemotiveerd te houden. #1 Volg de platinum regel De Gouden Regel luidt: ‘Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden’. Hierin zit de aanname dat iedereen hetzelfde behandeld zou willen worden. Het houdt geen rekening met het feit dat mensen door verschillende zaken gemotiveerd raken, en dus op dat vlak niet allemaal hetzelfde behandeld moeten worden. Voor de ene persoon kan erkenning al genoeg voldoening opleveren, een ander wil graag uitgebreid in het zonnetje gezet worden. De platinum regel, waarbij het belangrijk is om mensen te behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden, levert daarom meer op. Goede managers lezen hun medewerkers, en passen daar hun gedrag op aan. #2 Wees sterk, zonder bot te zijn Kracht is een belangrijke kwaliteit als leider. Mensen zullen eerst aanzien of jij sterk genoeg bent, voordat ze jou klakkeloos volgen. Ze willen kracht zien en overtuigd worden dat het goed is om hun managers te volgen. Ze hebben iemand als leider nodig die moeilijke beslissingen kan maken en over de groep heerst. Een heleboel leiders verwarren deze eigenschappen met dominantie, controle en ander bot gedrag. Mensen de juiste kant opduwen kost je als manager niet alleen heel veel tijd, maar zorgt ook niet voor een duurzame verhouding. Wie écht de leiding neemt, zal gevolgd worden. #3 Onthoud dat communicatie van twee kanten komt Veel managers zien zichzelf als iemand met prima sociale vaardigheden, maar vergeten vaak dat communicatie een two way street is. Je kunt nog zo open staan voor medewerkers en bereikbaar zijn voor goede ideeën, als je niet goed luistert zul je nooit de goede ideeën eruit kunnen halen. Stel niet alleen doelen, maar geef ook context over de opdrachten. Op die manier krijgen medewerkers een beter beeld van jou en je werk. #4 Wees een rolmodel, geen prediker Grote leiders inspireren niet alleen door hun sterke quotes, maar ook door hun daden. Veel leiders zeggen dat integriteit belangrijk voor ze is, maar grote leiders laten hun daden voor zich spreken. Constant verkondigen wat voor gedrag je graag op de werkvloer zou willen zien heeft maar een fractie van de impact die mogelijk is door je doelen zelf uit te dragen. #5 Wees transparant Door duidelijk te zijn over doelen en de toekomst van een bedrijf of afdeling, krijgt een goede managers zijn mensen gemotiveerd. Ze weten immers waar ze voor werken. Wie schimmig is of doelen probeert te verdoezelen, zal snel doorzien worden door medewerkers. Wie intrinsiek verbonden is met de doelen waar hij voor werkt, zal zich meer inzetten. #6 Stel je nederig op Er zijn weinig dingen die motivatie zo snel naar beneden weten te halen als een arrogante baas. Een goede leider zal zich niet gedragen alsof hij beter is dan jij, simpelweg omdat hij dat niet denkt. De prestige die met hun baan gepaard gaat is voor een goede leider ondergeschikt aan de macht die hij in kan zetten om zijn afdeling optimaal te laten presteren. #7 Toon interesse in je personeel, zowel werk als privé Hoeveel plezier je ook hebt in je werk en hoe gemotiveerd je ook bent: een burn-out ligt altijd op de loer. Mensen die graag naar hun werk gaan werken over het algemeen harder, maar ook voor hen moet er iemand zijn die af en toe op de rem trapt. Het levert uiteindelijk voor beide kampen niets op: managers verliezen hun meest gemotiveerde medewerkers voor lange tijd en iemand met hart voor de zaak zit thuis op de bank. Een goede manager heeft daarom niet alleen oog voor zijn medewerker op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Zo kan de balans behouden worden.

Ontvang wekelijks de business uit het nieuws

Ontvang de business uit het nieuws >