Alpinisme lijkt een individuele sport, maar niets is minder waar. Alpinisten binden zich vaak aan elkaar vast. Wanneer ik val, kunnen de andere klimmers mijn val breken. Alleen verplicht dit wel iedereen om in het tempo van de traagste te klimmen.
In de Himalaya binden we ons niet aan elkaar vast, maar leggen we samen een route met kilometers touw aan. Dat vereist veel mankracht en samenwerking. Bovendien staan klimpartners tijdens een beklimming in voor elkaars veiligheid.
Tijdens mijn eerste expedities had ik het geluk om met een vast team te werken. We kenden elkaars sterke en zwakke punten en vertrouwden elkaar. Dat hielp zeker om beter samen te werken. Toen ik na Everest naar K2 trok, kwam ik terecht in een nieuw team met onbekende klimmers. Dat maakte vertrouwen en samenwerken een stuk moeilijker. Dat was niet de enige reden waarom we de top niet gehaald hebben, maar het droeg zeker bij tot de chaos en frustratie tijdens de beklimming.
Andere klimmers nemen niet deel aan een expeditie om mij op de top te krijgen
Vertrouwen scheppen door teamleden beter te leren kennen, is een investering die loont, zelfs tijdens een transformatie met een strakke tijdslijn. Zonder die investering beperkt de kennis van de mensen die je moet vertrouwen zich tot het topje van de ijsberg dat tijdens het dagelijkse werk boven water komt. Het grootste deel van het potentieel van je medewerkers gaat zo voor jou verloren.
Er wordt wel eens gezegd ‘There is no ‘I’ in teamwork’. Maar in ‘individu’ zitten drie I’s en teams bestaan nu eenmaal uit individuen. Elke individuele klimmer neemt deel aan een expeditie met eigen ambities. Andere klimmers nemen niet deel aan een expeditie om mij op de top te krijgen.
Het is geen goed teamwork om van anderen te verwachten om hun ambities op te bergen om de jouwe waar te maken. Het is ook geen goed teamwork om je eigen ambities te verwaarlozen om iemand anders op de top te krijgen. Persoonlijke ambities en teamwork hoeven elkaar niet tegen te spreken. Meer zelfs, als je op de ambities van je teamleden kan inspelen, kan je het teamwork versterken met loyauteit en commitment.
Medewerkers, klanten en andere stakeholders van je bedrijfsavonturen hebben allemaal persoonlijke ambities. Je kunt je hele organisatie niet afstemmen op elk van die persoonlijke ambities, maar vooraleer mensen een verandering steunen zullen ze willen weten wat zij persoonlijk te winnen of te verliezen hebben.
Een belangrijke stap in een veranderingsproces bestaat erin om mensen de gelegenheid te geven om hun persoonlijke ambities te checken en die ambities te kaderen binnen de visie van de organisatie. Werken voor het succes van anderen zonder je eigen succes uit het oog te verliezen, kan een investering met hoge return zijn.
Soms zal je daarbij aan persoonlijke efficientie moeten inboeten om de efficiëntie van het team een boost te geven. Als ik dat principe duidelijk wil maken, durf ik Kennedy wel eens te parafraseren: ‘Don’t think what the team can do for you, think what you can do for the team’.