Columns

Hebben we WhatsApp-leiders nodig?

Marleen Smekens duikt in het onderwerp van social media. Die zijn immers niet meer weg te denken. Hoe ga je hier als leidinggevende mee om?

Het is donderdag, 07:00 uur in de ochtend en ik ben - zoals gewoonlijk - al in de weer om me over dringende acties te ontfermen met mijn iPhone, iPad en laptop. Ondertussen vluchtig genietend van een portie gezonde havermout en de geur van een heerlijk kopje koffie, dat nog steeds onder de koffiemachine in de hoek van de keuken staat. Wellicht wat chaotisch met al die apparaten én ontbijt, maar het is voor mij routine. Iedere dag start en eindigt wel met één van mijn devices met al hun onderbrekende motorische geluiden en vocale tweets inbegrepen. Desondanks zijn zij wel sinds enkele jaren mijn nieuwe wereld, mijn nieuwe werkplek. Al wat voor mij belangrijk is, gebeurt hier. Als het niet belangrijk is, gebeurt het overigens ook hier…en vaak. Het walhalla aan communicatiekanalen is quasi oneindig en eeuwig uitbreidend. Als managing partner van Mentorprise bezoek ik geregeld bedrijven en bedrijfsleiders die moeite hebben met het opzetten, integreren en controleren van nieuwe communicatiesystemen en flows. Er leeft tegenwoordig het idee dat bedrijven moet kunnen loslaten om zo ademruimte te creëren voor the New Way to Work. En dat is volkomen terecht vind ik maar, is dat zomaar toepasbaar zonder collateral damage? Je hebt als bedrijf nood aan wat wij benoemd hebben als de #WhatsAppLeiders. Als enkel je medewerkers actief zijn op social media, als de nieuwe concepten in praktijk niet gedragen worden omdat de bedrijfsleiding zelf niet aanwezig is, niet actief is, dan zal geen enkele nieuwe communicatiestrategie de gewenste impact hebben. Zonder de aanwezigheid van je leiders is WhatsApp, Facebook of LinkedIn al snel een 'land van Cowboys' waar de medewerkers hun zin doen. Vaak onschuldig, maar vroeg of laat loopt er wel wat mis. In onze samen met Living Tomorrow ontwikkelde Leadership of Tomorrow Academy leggen we de nadruk op de Leidinggevende competenties en inzichten die vandaag én morgen belangrijk zijn. Als je als individu hier vandaag reeds op inzet, weet je intussen dat dit een serieuze uitdaging is. Als leidinggevende moet je impact kunnen hebben op je team in een hele nieuwe en veranderende setting. Het kantoor van de toekomst bestaat uit één lange bench waar drie, soms vier generaties naast elkaar werken en je als leider zelf niet aan de kop zit. Altijd is er wel één helft van het team niet aanwezig vanwege projectmatig- of thuiswerk. Meetings met klanten en teamleden verlopen vaker via Skype dan face to face, en die ene high potential zit de hele dag te dutten in de relaxroom om vervolgens iedere nacht topprestaties neer te zetten. De WhatsApp leider beschikt over een hoge mate van emotionele intelligentie, het is een nieuwe hybride manager die quasi elke dag wel ergens rondloopt in de organisatie, virtueel of reëel. Bedrijven die vandaag op zoek zijn naar klassieke leiders lopen de kans dat je 'hem' of 'haar' mist. Mits de juiste omkadering en ondersteunende tools zorgt de leider van de 21ste eeuw voor orde in de chaos, voor resultaat in de projecten en dit, niet zozeer door controle, maar door vertrouwen te geven en impact neer te zetten. Deze column komt uit MT Magazine. Wil je meer columns, artikelen en interviews lezen? Bestel dan hier een gratis proefnummer!

Ontvang wekelijks de business uit het nieuws

Ontvang de business uit het nieuws >