Het gaat niet fantastisch met de totale pc-verkoop, zo blijkt uit EMEA-marktcijfers van studiebureau Gartner (voor het eerste kwartaal van 2019): de volledige markt is met 4,6 procent gedaald, alleen een enkeling – zoals HP – houdt nog stand. Hoe doen ze dat?
In de eerste plaats door rekening te houden met nieuwe trends in het gebruik ervan, zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP België. ‘Tien jaar geleden draaide alles bij de aankoop van een bedrijfspc nog om de performance. De hoofdvereiste was dat het ding hard en snel genoeg ging om het werk te doen. Vandaag is consumerization de trend: design is bijvoorbeeld veel belangrijker geworden, daar hebben bedrijfspc’s de afgelopen jaren ook een forse inhaalbeweging in gemaakt ten opzichte van consumentenpc’s.’
‘Ook willen medewerkers een toestel met een voldoende hoge schermresolutie, niet alleen omdat ze daarmee beter hun werk kunnen doen maar ook omdat ze kwalitatief beeld willen wanneer ze hem in hun privétijd gebruiken voor Netflix. En stilaan wordt ook een brede functionaliteit belangrijk: medewerkers hebben touch-gebruik leren kennen van hun smartphone en apparaten uit hun thuisomgeving, en verwachten dat ook van hun werkpc. Consumer features komen naar de werkvloer, en daar moeten zowel hardware- als softwareleveranciers op inspelen.’
Net omdat ze zo fel in beweging zijn, zo blijkt eveneens uit de Gartner-cijfers, doen businesspc’s het beter dan consumentenpc’s. ‘Het grote verschil tussen de twee blijft natuurlijk dat een bedrijfspc meer kracht onder de motorkap heeft’, zegt Van Beneden. ‘De werknemer kiest bepaalde features, maar de werkgever moet het werk blijven faciliteren. Voor die laatste is het belangrijk dat het toestel makkelijk te servicen valt wanneer er iets misgaat, dat er veel veiligheidsfeatures aanwezig zijn, zoals biometrische sensoren, en dat de kwaliteit heel hoog ligt.’
‘Een consumentenpc wordt maximum een paar uur per dag gebruikt, een toestel dat professionele doeleinden dient ronkt tien tot twaalf uur per dag, gedurende vier tot vijf jaar. De kwaliteit moet hoog zijn om dat soort gebruik toe te laten én na een jaar of drie nog een goed werkende pc te hebben. Ook investeren heel wat bedrijven in productiviteitsfeatures, zoals touch, convertibility, pen-technologie, enzovoort. Een convertible, waarbij je het scherm tot een tablet kunt omplooien, wordt ook wel gekocht door consumenten die dat leuk vinden, maar in een bedrijf wordt het vaak als een productiviteitstool gezien.”
In het business-segment is ook het gewicht een belangrijk criterium geworden. Het scharnierpunt voor consumentenpc’s lijkt zelfs al op de kilogram te zitten: toestellen die eronder gaan, én deftige hardware hebben, worden snel erg populair. ‘Maar iemand die in het business-segment alleen naar het gewicht kijkt, mist een stuk van het verhaal’, zegt Van Beneden.
‘Je moet de pc echt als een productiviteitstool zien. Voor sommige mensen, die bijvoorbeeld constant op de baan zijn, is gewicht inderdaad belangrijk. Maar het is niet de enige factor: we zien vaak de keuze voor een no-compromise-platform, waarbij je tegelijkertijd een laag gewicht en de juiste functionaliteiten hebt. Veel gebruikers geven bijvoorbeeld niet graag een usb- of hdmi-poort af voor dertig gram minder gewicht. Wie het ultralichte toestel kiest, sleurt vaak ook weer een paar dongles mee, wat de gepercipieerde winst weer tenietdoet. In B2B-omgevingen is gewicht zelden de belangrijkste factor.’
Tegelijkertijd is het niet zeker dat de vormfactoren die vandaag bekend zijn – laptop, convertible, tablet, smartphone – voor altijd de dienst zullen blijven uitmaken. ‘Er is veel in beweging’, zegt Van Beneden. ‘Wanneer je een paar jaar terugkijkt verandert er weinig, maar op een termijn van vijf à tien jaar is er ontzettend veel gebeurd. We zijn van traditionele notebooks naar ultrabooks gegaan, dan naar hybride machines.’
‘Vandaag heb je, met convertibles en detachables, de beste tussenvorm die er bestaat. Dat zijn form factors die nog geen drie jaar mainstream zijn. Mensen houden vandaag wel nog vast aan bepaalde gebruikerinterfaces – touch voor smartphones, toetsenbord/muis/scherm voor de pc – maar dat element zou de komende jaren nog wel kunnen veranderen. Kijk naar de evolutie van voice en AR. De evolutie zal zich gaandeweg voortzetten. Maar altijd iets voorzichtiger dan we denken.’
Dit artikel verscheen eerder in het branded channel van HP.