32 jaar is het geleden dat Marcel De Voeght Linea 2000 oprichtte, een bedrijfje met twee medewerkers. Aanvankelijk legde het zich toe op de invoer van verschillende merken van huishoudelektro maar al snel kwam het bedrijf met eigen producten onder de merknaam DOMO. Het allereerste toestel was een elektrische insectendoder, vertelt zoon Wim. Later kwamen daar onder meer doorzichtige friteuses bij, strijkijzers en het eerste elektrische ontharingsapparaat voor vrouwen – revolutionair voor die tijd.
Vijftien jaar geleden nam Wim De Voeght de zaak over. ‘Ik had een eigen bedrijf uitgebouwd als verkoopagent. Maar toen mijn ouders wilden stoppen, wist ik dat ik de zaak niet in vreemde handen kon laten overgaan. Het blijft toch iets speciaals, zo’n familiebedrijf.’
Onder zijn leiding bleef DOMO groeien. ‘Vandaag hebben we vijftig medewerkers en een omzet van 33 miljoen euro. De productie besteden we uit, maar de ideeën ontstaan hier in Herentals. Ik denk voortdurend na over welke nieuwe toestellen we kunnen uitbrengen, welke producten het leven van de consument makkelijker kunnen maken. Zo ergerde ik me altijd aan het kleine formaat van croquemonsieurijzers. We ontwierpen een XL-, en nadien een XXL-versie, en zijn daarmee nu marktleider in België. Binnenkort komen we met een variatie: de big croque. Die zal groot genoeg zijn voor ronde sneden brood, belegd met groenten.’
DOMO is trouwens ook Belgisch marktleider voor woktoestellen, wafelijzers, grills en teppanyakitoestellen, vertelt De Voeght niet zonder trots. Maar niet alleen de binnenlandse markt krijgt zijn aandacht. DOMO voert uit naar heel Europa, tot in IJsland toe. ‘In Frankrijk en Tsjechië hebben we een verkoopkantoor, en verder werken we met agenten. Elk land heeft zijn eigen specifieke marktbehoeftes. Croquemonsieurijzers zijn nergens zo populair als bij ons. Toestellen om fruit te drogen en slow juicers – sapcentrifuges die trager persen zodat de voedingsstoffen beter bewaard blijven – slaan hier dan weer veel minder aan dan in het buitenland.’
Vader Marcel begon destijds met een tiental producten. Vandaag omvat het gamma van DOMO zo’n 300 toestellen. Elk jaar brengt het bedrijf dertig tot veertig nieuwe producten op de markt. ‘Een drietal jaar geleden hebben we witgoed aan ons gamma toegevoegd, nu al goed voor een belangrijk deel van de omzet. We streven altijd naar de best mogelijke combinatie van gebruiksvriendelijkheid, design en kwaliteit voor een betaalbare prijs. Ik ben tevreden als ik mensen een ‘da’s handig’ kan ontlokken. Of als we een toestel net iets meer kunnen geven, een soepmaker voor twee liter bijvoorbeeld – ons bestverkochte product. Onze filosofie is: het verschil maken voor de consument, en zo groeien.’
Zelf ziet De Voeght zich in de eerste plaats als productarchitect. ‘Dat is de essentie, daar gaat dan ook het leeuwendeel van mijn tijd naartoe. Ik probeer trends in de markt snel op te pikken, handige oplossingen te bedenken voor een bestaande vraag. De laatste jaren hebben we verschillende innovaties gelanceerd en als eerste op de Belgische markt gebracht. Bijvoorbeeld een combinatie van een blender met een eigen drinkbeker, zodat je je smoothie meteen kan meenemen. Of recent nog, de eerste elektrische spiraalsnijder voor groenten. Zo’n product ontwikkelen, in de markt zetten, en dan vaststellen dat het een succes wordt. Daar leven we voor. En natuurlijk lukt niet alles. Maar zolang het meestal lukt, is het goed, he?’