Peter Henderickx leidt het familiebedrijf sinds een klein jaar, maar SipWell zag al in ’93 het levenslicht. De Amerikaanse oprichter David Rubinstein introduceerde de waterkoeler toen in ons land. Vandaag bedient SipWell 30.000 klanten en 40.000 koelers. Goed voor 22 miljoen liter water per jaar, in 1,4 miljoen flessen, en een marktaandeel van 55% procent.
Waar aanvankelijk vooral bedrijven interesse hadden in een waterkoeler, zijn dat vandaag steeds vaker ook particulieren, zegt Henderickx. ‘We bedienen als enige waterkoelerproducent ook huishoudens. Het gaat dan uiteraard om wat kleinere koelers – in diverse kleuren trouwens – en kleinere flessen.’
Zowel de koelers voor bedrijven als die voor particulieren worden over het algemeen gehuurd: ‘Vanwege de bijbehorende service. Wij zorgen voor het onderhoud, we brengen de flessen tot bij de klant en nemen de lege weer mee. De koelers ontwerpen we trouwens zelf, samen met de producent. Ook dat is vrij uniek in deze sector.’
SipWell heeft depots in Izegem, Diepenbeek en Jumet, maar het merendeel van de 170 personeelsleden werkt op de hoofdzetel in Londerzeel. Daar ligt ook de eigen bron van SipWell. ‘Al onze concurrenten halen hun water uit het buitenland maar wij pompen zelf water op, op 42 meter diepte. Het water wordt door een kleilaag afgeschermd van verontreiniging en is onvoorstelbaar zuiver. Het is licht gemineraliseerd en dus voor iedereen geschikt, en neutraal van smaak.’
‘Het water wordt vervolgens gebotteld – we beschikken over de grootste en meest moderne bottelingsinstallatie in Europa.’ En dan vindt het zijn weg naar de klant: ‘Voor 75% zijn dat bedrijven’, zegt Henderickx: ‘De particuliere markt heeft zeker nog veel groeipotentieel.’
Particuliere huishoudens kiezen voor een waterkoeler om verschillende redenen, aldus Henderickx: ‘Je hoeft niet langer te sleuren met flessen, je hebt altijd fris water bij de hand, al dan niet bruisend. Een waterkoeler kan trouwens ook voor kokend water zorgen. Bovendien is het ook een ecologische keuze. Onze flessen worden – uiteraard na grondige ontsmetting – tot 60 keer opnieuw gebruikt. Als ze stuk zijn of einde levensduur, worden ze gerecycleerd, net als de koelers zelf trouwens. Een fles van vijf gallon oftewel 18,9 liter staat zo gelijk aan duizend 1134 petflessen.’
‘Er is voldoende groeipotentieel in eigen land’
Duurzaamheid is een heel belangrijke pijler, zo blijkt. De ambitie van SipWell om een volledig CO2-neutraal bedrijf te worden, is afgelopen juni dan ook behaald. ‘Zo hebben we onze vrachtwagenvloot volledig vervangen door vrachtwagens die minder verbruiken, en we zijn bezig met het introduceren van koelers die meer energie-efficiënt zijn.’
De voorbije jaren stabiliseerde de omzet van SipWell rond de 20 miljoen euro per jaar, zegt Henderickx: ‘We hebben sterk geïnvesteerd in efficiëntie, in IT en in productiecapaciteit. Ons doel is om de komende vijf jaar met 50% te groeien.’
Naar het buitenland wordt voorlopig niet gelonkt: ‘Voor enkele grote Belgische klanten bedienen we wel hun vestiging in Luxemburg. Maar verder is er voldoende groeipotentieel in eigen land. Water drinken zit in de lift. Te veel bedrijven bieden hun medewerkers nog kleine petflesjes aan.
We willen in ieder geval zo sterk mogelijk staan als bedrijf om opgewassen te zijn tegen mogelijke toekomstige spelers uit het buitenland. Daarom zetten we ook volop in op de ontwikkeling van slimme koelers en bekers, die de gebruiker met behulp van een app stimuleren om voldoende water te drinken.’