In een zotte bui beslisten twee vrienden om samen een bier te brouwen. Pedro, een bio-ingenieur uit Gent met een opleiding als kok, en Nicolas Dalaidenne, een public relationsspecialist uit La Roche-en-Ardenne, sloegen aan het experimenteren in de garage. Over het resultaat, een blond bier van lichte gerstemout, waren ze bepaald niet ontevreden. ‘We trokken onze stoute schoenen aan en lieten het proeven door de kwaliteitscontroleurs van een paar grote brouwerijen.’ Die reageerden unaniem enthousiast, vertelt Pedro. Ze mochten hun recept finetunen in De Proefbrouwerij in Lochristi, waar ze vandaag nog steeds produceren.
Ze begonnen met duizend liter. ‘Met de gedachte: als niemand het wil, kunnen we het nog altijd zelf opdrinken (lacht).’ Maar l’ Arogante was meteen een groot succes, de eerste lading was al snel uitverkocht. ‘Het is een bijzonder bier met een heel eigen textuur, geur en smaak. De fruitige bitterheid valt in de smaak van de hedendaagse consument. En het is ook het juiste moment: mensen zijn op zoek naar producten met een verhaal. l’Arogante is echt Belgisch, vertaald in de naam die verwijst naar zowel Gent als La Roche-en-Ardenne.’
Dat verhaal spelen Pedro en Nicolas ook bewust uit: een mooi flesje met op de kroonkurkjes en het etiket een prominente rol voor de kleuren van de Belgische vlag. En de – bewust wat arrogante – slogan C’est moi la plus Belge/Ik ben de hoppigste. La bière fait l’union ofwel Bier maakt eendracht, zeggen de brouwers ook wel met een knipoog naar de nationale wapenspreuk.
De meeste bieren worden gemaakt met hopextract, voor l’Arogante wordt pure hop – drie verschillende soorten – gebruikt van de hoogste kwaliteit. Daardoor is dit een bier uit het meer exclusieve segment. Daar is een markt voor, zegt Pedro: ‘Steeds vaker wordt bier gedegusteerd, sterrenrestaurants werken ook aan een mooie bierkaart. We zijn ook bezig met foodpairing, we dagen chefkoks en cocktailmeesters uit om met ons bier aan de slag te gaan.’
‘Steeds vaker wordt bier gedegusteerd, sterrenrestaurants werken ook aan een mooie bierkaart’
De verkoop van l’Arogante gaat dan ook in stijgende lijn: zo’n 20.000 liter per kwartaal. Vennoot Nicolas zorgt voor de verkoop in Wallonië, Pedro neemt als zaakvoerder niet enkel Vlaanderen maar ook het buitenland voor zijn rekening: ‘We voeren intussen uit naar Nederland, Frankrijk, Italië en Zwitserland.’ En ook in China en Japan heeft l’ Arogante voet aan de grond gekregen: ‘In China gaat het nog vooral om expats maar bij Japanners valt ons bier zeer in de smaak.’
De droom is om dat exportverhaal nog verder uit te bouwen. Pedro doet daarbij beroep op de hulp van het FIT en Voka: ‘Binnenkort volg ik de opleiding export academy, over hoe je een Belgisch product op de buitenlandse markt kan profileren. Ook het Bedelicious platform is daarbij al heel nuttig gebleken.’ Inmiddels hebben Pedro en Nicolas een vertegenwoordiger aangeworven. Zelf baat Pedro, die geen tijd heeft voor de foto, maar Nicolas wel, nog steeds Mub’Art uit, het restaurant van het Museum voor Schone Kunsten in Gent. ‘De combinatie is niet evident, maar tegelijk is dit natuurlijk een manier om mensen met ons bier kennis te leren maken. Op dit moment wordt iedere cent die we verdienen nog opnieuw geïnvesteerd. Maar het is de bedoeling om in 2019 voluit voor l’Arogante te gaan.’