Een eerste stap is weten wat je nodig hebt. Een toekomststrategie en een goed inzicht in de processen binnen je bedrijf zijn basisvoorwaarden om te weten wat er moet veranderen. In een tweede fase moet je advies inwinnen en zien wat er op de markt is. Kijk naar technologieën en software die je klanten, concurrenten, leveranciers gebruiken. Je zult al snel merken dat dezelfde softwarepakketten terugkomen.
Weet dat je met nieuwe technologie een bestaande situatie niet volledig kan omgooien. ‘Vergelijk een telefoon met een smartphone. Met die laatste kan je bankieren, je tv bedienen, muziek beluisteren… Maar maakt dat je leven daarom gemakkelijker? Er ontstaat vooral een nieuwe situatie waarin je méér kunt doen’, zegt Sven Bogaert, onafhankelijk management consultant met een focus op technologie. Dat is met nieuwe software of hardware in een onderneming niet anders.
Wanneer je uiteindelijk contact hebt met een technologiepartner, doe je er goed aan hem naar zijn plannen op lange termijn te vragen. Voor je software wil je namelijk een partner die mee-evolueert met de markt en zichzelf regelmatig heruitvindt.
Kijk daarbij niet enkel naar het financiële plaatje. ‘Bedrijfsleiders gaan er te vaak van uit dat nieuwe technologie winst moet genereren. Dat kan, maar dat doet het niet van zelf. Het is een middel, geen doel op zich. Louter financiële pro’s en contra’s afwegen om op nieuwe technologie over te stappen is te simplistisch’, aldus Sven.
Je hebt geïnvesteerd in nieuwe software en daarmee is de kous af. Vanaf nu zal alles efficiënter lopen. ‘Niets is minder waar’, zegt Sven. ‘Nieuwe technologie werkt enkel als je je bedrijfsprocessen eraan aanpast. Office 365 bijvoorbeeld is gericht op online samenwerking. Als je processen daar niet op voorzien zijn, gaat Office 365 je bedrijf niet vooruit helpen. Zorg voor een stappenplan om de oude systemen of processen te laten overgaan in de nieuwe.’
Als bedrijfsleider moet je ook je mensen meekrijgen in het verhaal. Het zijn immers je werknemers de nieuwe technologie dagelijks gaan gebruiken. Doe aan expectation management, organiseer training, geef mensen de kans nieuwe skills aan te leren. Pas dan heeft de vernieuwing echt kans op slagen.
Op 9 maart is Sven Bogaert gastspreker op de Finance & digitaliseringsbeurs in Antwerpen