KMO’s die een snelle evolutie doormaken, kampen met dat soort groeipijnen. Als zaakvoerder wil je eigenlijk blijven doen wat je altijd al graag deed en waarvoor je het bedrijf opgestart hebt, maar het zaakvoeren vergt steeds meer van je aandacht. Vooral bij de analyse en de interpretatie van de financiële cijfers kunnen CEO’s en bedrijfsleiders hulp gebruiken. Niet zelden hebben ze tevens ondersteuning nodig bij de strategische vertaling van hun visie in operationele doelen. In het lenigen van beide noden kan Conessence voorzien.
Conessence is opgestart door twee finance managers die een nieuwe uitdaging in hun beroep zochten. Uit hun ervaring als werknemer bij bedrijven hadden ze geleerd dat heel veel KMO’s steeds weer met dezelfde vraag blijven zitten: wat leveren onze financiële cijfers ons op? Een externe accountant biedt daarop veelal onvoldoende antwoord, omdat hij niet altijd zicht heeft op de drivers in de onderneming.
‘Heel veel KMO’s zitten steeds weer met dezelfde vraag: wat leveren onze financiële cijfers ons op?’
De externe accountant presenteert de cijfers vaak pas laat, wanneer de jaarcijfers worden neergelegd. Als zaakvoer- der hol je daardoor achter de feiten aan, wat betreft het nemen van strategische beslissingen die kostenverlagend of omzetverhogend kunnen werken. ‘Dat is waar de expertise van een finance manager die in het bedrijf komt meewerken, zijn nut bewijst,’ zeggen Conessence-partners Ilse Lefebvre, Edwig Tanghe en Georges Hanot. Conessence stelt ervaren finance managers gedurende één dag per week (of volgens de noden van het bedrijf) ter beschikking van KMO’s om actief met de zaakvoerder mee te denken. Kostprijsberekening finetunen is immers niet hetzelfde als een investeringsdossier begeleiden. ‘Soms zit onze toegevoegde waarde erin dat we de KMO een goed onderbouwd businessplan helpen opstellen, waarmee de zaakvoerder naar de bank kan stappen. Niet zelden gaat onze finance manager dan mee naar de bank om het plan te helpen verdedigen. Intussen kennen de banken ons ook en wekt onze aanwezigheid extra vertrouwen.’
Komen vooral bedrijven die in problemen verkeren, bij u uit? ‘Vaak komen ze inderdaad bij ons als de cijfers achteruit gaan of wanneer een zware investering nodig is. Dat kan echter het gevolg zijn, zoals vaak gebeurt, van groeipijnen eerder dan van een terugval. De reden is te zoeken in verlies van overzicht en nood aan bijsturing, en niet zozeer in slechte leiding. Er is een onderliggende behoefte aan professionalisering.’
Kortom, de nood aan financieel management is duidelijk aanwezig, maar veel kmo’s kunnen zich geen mensen met ervaring veroorloven of boeien, omdat er onvoldoende continu werk voor hen is in het bedrijf, of omdat ze te duur zijn. Conessence levert de expertise op maat aan. ‘In veel projecten ontstaat een wisselwerking tussen financieel adviseur en zaakvoerder of raad van bestuur van de klant, die ertoe leidt dat we ook andere trajecten gaan begeleiden.’
Naast financiële expertise is ook strategische planning immers niet zelden een zwak punt in een snel groeiende organisatie. ‘In dat geval kunnen wij de zaakvoerder een General Manager aanreiken, die hem ondersteunt in het vormen van zijn visie, het formuleren van zijn missie, het maken van een SWOT-analyse, bij probleemoplossing en teamdoorlichting. Conessence heeft daarvoor naast een poot Finance ook een poot Strategic.
‘De zaakvoerder goed omringen, zijn team op het niveau van de snelle groei brengen, scherpe briefings formuleren, mensen motiveren, evaluatiegesprekken voeren… Het maakt allemaal deel uit van een professionalisering die nodig is om een forse stroomversnelling het hoofd te bieden. Zaakvoerders weten dikwijls niet hoe ze dat allemaal moeten doen. Ze krijgen meer verantwoordelijkheden, maar hebben niet de gepaste competenties.’
‘In onze organisatie zijn het twee verschillende entiteiten. Conessence Strategic bestaat uit ervaren CEO’s, Conessence Finance uit Senior Finance Managers. Alleen wie de functie ook effectief uitgeoefend heeft, komt in aanmerking. Wij zijn niet zomaar consultants, maar echt wel operationele mensen met een ruime ervaring van minstens tien tot vijftien jaar.’ De rol van Ilse Lefebvre is net: de precieze noden van de klant inschatten.
‘De voorbereidende gesprekken zijn ontzettend belangrijk. Daar maken we uit op met welke van onze mensen de zaakvoerder van de klant de beste click maakt. Lukt het ondanks de voorbereiding toch niet zo vlot, dan kunnen we altijd nog iemand anders uit ons netwerk inschakelen. Als de opdracht evolueert, wat vaak gebeurt, kunnen we van een financieel profiel naar een managementprofiel schakelen, of omgekeerd.’
Soms kan die grondige intake confronterend zijn voor de klant. ‘We willen echt graag dat de precieze noden van bij de aanvang boven tafel komen. Vragen als: ‘waar wil je naartoe?’, ‘durf je wel echt ondernemen?’, ‘ben je klaar om verder te groeien?’ en dergelijke schudden de zaakvoerder echt wakker en zijn een noodzakelijke voedingsbodem voor de latere strategische oplossingen die Conessence zal aanreiken, en voor een betrouwbaar financieel plan.’
‘Veel Vlaamse KMO’s doen het intrinsiek en qua reserves goed in de internationale context, maar focussen weinig op vernieuwing, professionalisering en transparantie in de structuren. Men werkt gestaag door zonder zich veel vragen te stellen over de toekomst. Uiteindelijk gaat de Vlaamse kerktorenmentaliteit er wel uit, maar de laatste restanten ervan spelen nog op. Een correcte begeleiding in leidingge-ven vergroot hun potentieel.’
Tussen de Conessence-mensen en de zaakvoerder ontstaat niet zelden een vertrouwensband. Die is gebaseerd op betrokkenheid, maar ook op: zeggen waar het op staat. Onderbouwd en met kennis van zaken, dat wel. Het bedrijf kan terugvallen op de grote maturiteit van haar netwerk aan consultants met expertise en ervaring. De approach is hands-on en oplossingsgericht. ‘We ontzorgen de zaakvoerder met professionele begeleiding op maat.’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het branded channel van Conessence.