Dat je je bedrijf op een duurzame manier kan laten groeien, zonder je principes of idealen te verloochenen, bewijst Bambino Mio, wereldwijde marktleider voor wasbare luiers. In 1997 richtten Guy Schanschieff (foto) en zijn echtgenote Jo Bambino Mio op. Het idee ontstond in 1991 op reis door India tijdens een gesprek met een Amerikaan die hen vertelde over de wasservices voor wasbare luiers die in New York beschikbaar waren. Bij hun terugkeer zette het koppel vanuit hun woning in Northampton hun eigen wasservice voor wasbare luiers op. De onderneming groeide langzaam en hoewel wasbare luiers steeds populairder werden, bleken ouders die bij voorkeur zelf te wassen.
Er was een duidelijke markt, maar de diensten van Guy en Jo bleken niet perfect afgestemd op de vraag van de markt. Rond 1997 bestond de wasservice zes jaar, maar verkocht het koppel steeds meer wasbare luiers en geassocieerde producten via de post. Een jaar later richtten Guy en Jo Bambino Mio op. En vandaag, goed 20 jaar later, is het bedrijf het grootste en meest gebruikte wasbare luiermerk in de wereld.
‘Tot voor kort groeiden we eigenlijk heel traag’, blikt Guy terug. ‘In 2002 zijn we via lokale verdelers internationaal gaan verkopen, maar het is pas de laatste twee jaar dat we internationaal groeien, omdat wasbare luiers een mainstream product geworden zijn.’
Dat er van de bijna 70 FTE’s van Bambino Mio ongeveer 30 in marketing werken helpt natuurlijk ook. ‘We zetten zwaar in op digitale marketing, influencer marketing, e-mailmarketing’, zeg Guy. ‘We verkopen in meer dan 50 landen, maar tien landen zijn cruciaal voor ons. In ons team zijn die tien nationaliteiten vertegenwoordigd, omdat we ervan overtuigd zijn dat cultuur en taal heel belangrijk zijn voor een goed contact met de klanten.’
Marketing en communicatie zijn heel belangrijk voor Bambino Mio, maar innovatie is nog belangrijker. Guy: ‘Daar moet elk bedrijf continu mee bezig zijn. Wij proberen constant te innoveren op het vlak van duurzaamheid en op het vlak van operations.’ Bedrijven die hun milieu-impact willen reduceren, raadt Guy aan in eerste instantie hun product kritisch te evalueren. Je kan snel resultaat boeken door bijvoorbeeld je energieverbruik te analyseren, te bekijken wat je met je afval doet, of je andere of minder grondstoffen kunt gebruiken bij de productie… ‘Maar je moet het breder zien. Door bijvoorbeeld je supply chain kritisch te bekijken en zo duurzaam mogelijk te maken, ga je ook bij je leveranciers een gedragsverandering teweegbrengen.’
‘Aanzienlijke verandering gaat niet van overheden of van de mensen alleen komen’
Om slimmer te kunnen innoveren heeft Guy in 2003 de Nappy Alliance opgericht. Hij is er ook voorzitter van. De Nappy Alliance brengt producenten en distributeurs van wasbare luiers samen om de industrie te vertegenwoordigen, politieke zaken aan te pakken en campagne te voeren voor zowel de centrale als de lokale overheid. ‘Het is een lobbygroep, maar door met experten te praten die de sector uit verschillende hoeken benaderen, komen we ook tot betere innovaties en kunnen we de impact van onze producten blijven reduceren. En omdat we binnen de Nappy Alliance enorm purpose driven zijn, kunnen we er met concurrenten samenwerken om tot betere oplossingen te komen.’
Ondanks zijn aanvankelijk trage groei is Bambino Mio trouw gebleven aan haar familiale kernwaarden een duurzaamheidsprincipes en wil het in de eerste plaats producten ontwikkelen van hoge kwaliteit en die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. ‘We stellen purpose boven winst. Onze prioriteit is producten te maken die het milieu sparen door het gebruik van single use plastic te verminderen. Deze producten zijn ook beter voor baby’s en besparen ouders geld.’
Duurzaamheid is natuurlijk een enorm populair begrip geworden waarmee elk bedrijf zijn imago hoopt op te krikken. ‘Je hebt bedrijven die ermee te koop lopen – meestal de grote corporates – zonder veel te doen en je hebt bedrijven die het menen’, zegt Guy. ‘You have to walk the walk, not just talk the talk, als je niet handelt naar wat je hebt beloofd, zul je worden ontmaskerd.
Vandaag hebben bedrijven door social media immers een heel nauwe en directe relatie met hun klanten. Je moet ook eerlijk zijn. Wij gebruiken ook plastic verpakkingen voor onze producten, omdat we die nu eenmaal nodig hebben. In theorie zijn die recycleerbaar, maar je gaat ons nooit horen zeggen dat we 100% recycleerbare verpakkingen gebruiken. Hetzelfde geldt voor onze luiers: het belangrijkste is natuurlijk dat ze niet lekken. Daarom gebruiken we nog altijd microvezels en daar zitten microplastics in. Dat zint ons ook niet. We zouden met het duurzamere bamboe kunnen werken, maar dan zouden we veel meer water gebruiken in het productieproces. Elke beslissing, elke keuze heeft een impact op het milieu. Precies daarom is de Nappy Alliance zo belangrijk.’
‘Aanzienlijke verandering gaat niet van overheden of van de mensen alleen komen. Verandering kan alleen van de business komen. Wij, bedrijven, moeten het verschil maken. Maar dat verschil en de resultaten van verandering moeten meetbaar zijn en dat is nu nog te weinig het geval. Bedrijven denken nog te veel in termen van winst, maar meer winst leidt niet per definitie tot meer impact’, besluit Guy.