Met meer dan 6.600 wereldwijde klanten, waarvoor het meer dan een miljoen toestellen beheert, is HP een van de sterke spelers in het Managed Print Services (MPS)-landschap. Volgens marktstudiebureau Quocirca is de wereldwijde MPS-markt ondertussen matuur, waardoor alle spelers – inclusief HP – naar een hogere versnelling moeten schakelen om nieuwe klanten te winnen en de bestaande efficiënt te blijven bedienen.
Maar daar staat HP nu net erg sterk in, zegt Ivo Fremau, General Manager Printing BeLux. ‘Wanneer je in aantal toestellen rekent zitten we inderdaad in een mature markt. Maar dat is slechts een deel van het verhaal: in het leveren van de juiste diensten bij de printerparken die we beheren zit er nog wél heel wat potentieel. Je realiseert de groei niet meer in het aantal toestellen of het aantal clicks, maar in de inventiviteit van je services.’
Via Managed Print Services kunnen leveranciers als HP hun klanten ook helpen om hun processen te verbeteren. ‘Het gaat om grote bedrijven die een aantal van die toestellen op hun werkvloer hebben staan, en waarvoor het niet langer alleen om printen draait’, zegt Fremau. ‘Bedrijven vragen vaker en vaker om specifieke apps op hun printer te installeren om hun workflow te verbeteren. Applicaties die rond het toestel worden gebouwd, en die op het toestel zelf te bedienen zijn, die zorgen dat de workflow voor de mensen in het bedrijf wordt verbeterd en vergemakkelijkt. Die apps kunnen ook door derden worden ontwikkeld: we leveren toegang tot alle functies op onze devices via API’s (Application Programming Interface, MT). Die procesverbeterende diensten leveren meer en meer toegevoegde waarde.’
Een van die elementen waarin de dienstverlening van MPS-leveranciers als HP beter en beter wordt, is in het leveren van analytic insights. Dat is ook wat hun klanten meer en meer van hen verwachten, zo blijkt uit Quocirca-onderzoek: 41 procent van de wereldwijde bedrijven die hun printerpark laten managen via MPS vinden dat belangrijk. Het genereren van die inzichten komt gemiddeld op de tweede plaats, na de algehele kwaliteit van de dienstverlening. Die twee criteria zijn overigens erg aan elkaar gelinkt: hoe beter de workflow van het printerpark wordt gemonitord en geanalyseerd, hoe beter de dienstverlening kan worden toegespitst op de unieke eisen van ieder bedrijf.
Hoe meer data er worden gegenereerd, hoe intelligenter de diensten kunnen worden, zegt Fremau. ‘Het Big Data-verhaal speelt ook hier mee. Via de constante analyse van de printerparken die we managen kan er bijvoorbeeld aan predictive maintenance worden gedaan: we gaan bijna op voorhand weten wanneer een bepaald onderdeel een defect zal vertonen. Van veel onderdelen ken je de levensduur niet op voorhand, maar je kunt ze wel extrapoleren wanneer je data aan een hele wereldwijde pool van toestellen onttrekt. Zo kunnen we onderdelen vervangen zonder dat er al een probleem mee is geweest. De service-efficiëntie is hoger, waardoor de servicekost ook naar omlaag gaat.’
Al bij al is de trend naar Managed Print Services steeds sterker, en HP’s investeringen in printing stoppen niet. Fremau: ‘De afgelopen jaren hebben we geinvesteerd in onze A3-portfolio, we hebben met moderne security features de veiligste printers ter wereld geproduceerd, en met onder meer onze analytics en ink-based PageWide-portfolio kunnen we bedrijven helpen met hun duurzaamheidsdoelstellingen. Daarmee is HP goed voorgesorteerd om een voortrekkersrol te blijven vervullen in Managed Print Services.’
Dit artikel is eerder verschenen in het branded channel van HP.