Waarom moeten CEO’s zich bezig houden met hackatons?
‘Wij geloven bij IBM dat technologie een belangrijke disrupter in de markt is. CEO’s zien ook de markt waarin zij actief zijn, veranderen. Hackatons zouden ze veel meer moeten zien als een platform waar je verschillende technologieën, sectoren en mensen bij elkaar kan brengen. Samen gaan die brainstormen over wat technologie kan doen en veranderen. Als bedrijf is het belangrijk om daarin te participeren met eigen mensen. Ze zullen zo leren wat technologie kan en mogelijk maakt en dit binnenbrengen in het bedrijf.’
Zien bedrijfsleiders hackatons niet eerder als spelen met technologie voor pubers?
‘Bill Gates was een puber toen hij Microsoft opstartte, de grondleggers van Airbnb en Uber, dat waren allemaal net afgestudeerden. Het is een publiek dat je niet zomaar kan wegcijferen. Zij hebben nieuwe creatieve ideeën die uit een totaal andere hoek komen. Je moet vandaag heel voorzichtig zijn als bedrijfsleider, want voor je het weet kan je hele business gedisrupt zijn door een origineel idee van zo’n puber. Eén klein bedrijfje kan gebruik maken van technologie in de cloud, van de big data die beschikbaar is. Het is juist een belangrijk publiek, vinden wij bij IBM, die de toekomst zal bepalen.’
Wat kunnen bedrijfsleiders bijdragen aan een beter België?
‘Het is belangrijk dat ze openstaan voor innovatie en vernieuwing. Dan ga je opportuniteiten zien voor je bedrijf en voor België. Ze moeten faciliteren en vooral stimuleren: hoe kan technologie worden ingezet. Creëer een innovatieve omgeving waarin jonge afgestudeerden hun creativiteit kwijt kunnen of stimuleer en ondersteun start-ups. IBM doet dat ook, wij dragen ook hierin ons steentje bij.’
Waarin staan we zwak als land?
‘Elk land heeft zijn uitdagingen. IBM is heel sterk betrokken bij Hack Belgium, omdat het de uitdagingen ziet in de verschillende domeinen. Hoe kunnen we een betere gezondheidszorg hebben, een betere mobiliteit, hoe kunnen we beter onderwijs voorzien, betere landbouw? Dat kunnen hele kleine dingen zijn of hele grote. Het objectief is om al die uitdagingen te bekijken. Hoe kan Hack Belgium daaraan bijdragen om België te differentiëren en competitief te houden?
Wat doen we wel goed?
‘Wat we zien is dat veel bedrijven en ook de overheid echt openstaan voor digitale transformatie, voor digitaal heruitvinden. Een mooi voorbeeld daarvan is wat we samen met VDAB hebben gedaan. Op basis van Watson-technologie, onze cognitieve technologie, hebben we gekeken naar al hun data en daar uit proberen te leren. Wat zijn de groepen van mensen die moeilijk aan een job geraken? We hebben hen geholpen om dat duidelijker te segmenteren inclusief de acties die het beste werken om deze mensen sneller aan een job te helpen.’
‘De wereld is aan het exploderen met data, zowel met gestructureerde als ongestructureerde data’
Hoe draagt IBM bij aan de uitdagingen voor een beter België?
‘We dragen bij op drie grote assen. De eerste is big data en cognitieve intelligentie. De wereld is aan het exploderen met data, zowel met gestructureerde als ongestructureerde data, zoals video’s en soundbites. Maar er is ook een heleboel dark data, dat is data die zich ergens bevindt op internet. Wij proberen die data naar boven te brengen en daarvan te leren. Dat doen we met onze Watson-technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om data te te begrijpen, erover te redeneren en ervan te leren. Daarmee kunnen we bedrijven helpen om op basis van die big data betere en snellere beslissingen te laten nemen.’
‘Een tweede groot domein is de cloud en API’s, programma’s die je uit de cloud kan halen en gebruiken. Dat moet het mogelijk maken voor zowel grote als hele kleine start-ups om heel snel een nieuwe applicatie te bouwen. Ook zijn in die cloud sommige data beschikbaar voor gebruik. Data is voor IBM een hele belangrijke bron, we werken samen met bedrijven als Twitter, dat is een belangrijke feed voor onze big data. We hebben ook anderhalf jaar geleden de Weather Company gekocht. We geloven echt dat het beschikbaar stellen van die data via de cloud toegevoegde waarde kan leveren. Het derde domein is de industrie: alles komt tot leven in een industriële context. We willen bedrijven ondersteunen vanuit onze expertise in de industrie. We hebben mooie voorbeelden van samenwerkingen op basis van deze drie assen.’
‘We geloven echt dat het beschikbaar stellen van data via de cloud toegevoegde waarde kan leveren’
Watson-technologie wordt ondertussen ingezet bij BMW die de data wil gebruiken om de bestuurder intuïtief te kunnen ondersteunen en zo een meer gepersonaliseerde rij-ervaring te geven. Pfizer zal Watson via de cloud gaan inzetten bij het opvolgen van de vele data en onderzoeken naar immuuntherapie voor kanker. Bij Hilton in de VS is speelt robot Connie de rol van concierge. Hotelgasten kunnen beroep doen op de robot voor onder meer toeristische informatie. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. IBM kocht vorig jaar 15 bedrijven op die passen bij de strategie om te investeren in analyse, veiligheid, cognitieve intelligentie, de cloud en de expertise in industrie.
Nu kopen heel wat andere bedrijven ook bedrijven op om toegang te krijgen tot allerhande data. Wat is de uitdaging voor IBM?
‘De wereld is heel snel aan het veranderen, dat is niet alleen zo voor de Googles, Microsofts en IBM’s, dat is voor alle bedrijven zo. Technologie is hierin een belangrijke disrupter. De uitdaging voor IBM is natuurlijk om leading te zijn. You better disrupt yourself than being disrupted. Onze uitdaging is dat we onszelf disrupten en de markt disrupten. Hoe doen we dat? De markt disrupten we door onze onze klanten te helpen door de data die ze zelf hebben en die in de wereld beschikbaar is beter te structureren en te ordenen. We kunnen helpen door snel nieuwe toepassingen te maken via onze Cloud-oplossingen met API’s. We hebben heel wat industrie-expertise die we kunnen inzetten voor retail, finance, gezondheidszorg. Kortom: hoe kunnen we onze klant helpen om zichzelf te disrupten en zo beter te worden?’
Hoe disruptief is de markt op dit moment voor jullie?
‘Met onze Watson-technologie hebben we een belangrijke voorsprong. Die cognitieve technologie, augmented intelligence, zijn we nu heel industriespecifiek aan het maken. We gaan Watson inzetten voor healthcare, voor financial services, en er komen nog meer domeinen aan. We zijn er van overtuigd dat we hier een belangrijke voorsprong hebben: we weten hoe we de data moeten gebruiken en we kunnen de industrie-expertise bieden. Met die combinatie maken we het verschil.’