Een breed publiek heeft al kennisgemaakt met entertainmenttoepassingen voor virtual reality en augmented reality. En ook mixed reality, een mengvorm van de twee, steekt stilaan de kop op. Maar er zit meer in deze technologie, die de gebruiker in een virtuele wereld doet terechtkomen, een extra digitale laag over de bestaande werkelijkheid legt, of – met relatief nieuwe toepassingen als Microsofts HoloLens – de twee in elkaar doet overvloeien.
De digitale wereld, waarmee medewerkers vandaag in de eerste plaats interageren via een vlak scherm, gaat in ieder geval in toenemende mate naar drie dimensies. Er zijn al eerste bedrijfstoepassingen van augmented en mixed reality, waarin een laag van computervisuals bepaalde data zichtbaar maakt bovenop fysieke objecten. In bepaalde magazijnen worden bijvoorbeeld al smart glasses gebruikt om bovenop gestockeerde kisten informatie over de inhoud te kunnen zien. En virtual reality wordt meer en meer gebruikt in industriële trainingen: ze wordt bijvoorbeeld ingezet om medewerkers te leren lassen, zonder dat ze de lichamelijke letsels en de materiële schade riskeren wanneer ze als beginnelingen met het echte materieel in de weer zijn.
Lees hier meer over het verschil tussen virtual reality, augmented reality en mixed reality.
Nog veel groei mogelijk
Net zoals videogame-, film- en toeristische toepassingen van de zonet genoemde technologieën nog in hun kinderschoenen staan, is er ook nog heel wat groei mogelijk voor hun bedrijfsapplicaties. Maar dan moeten bedrijven er wel zinnige toepassingen voor (laten) creëren. Daar bestaan gelukkig heel wat mogelijkheden voor: op gebied van training, productvisualisatie, onderhoud en prototypes, bijvoorbeeld. Bovendien wordt het nog interessanter wanneer augmented, virtual en mixed reality worden gecombineerd met andere technologie, zoals door AI aangedreven computerplatformen die een natuurlijke conversatie met de gebruiker aangaan. Op die manier kunnen er gepersonaliseerde producten, diensten en ervaringen worden gecreëerd. Stel u een AI-lesgever voor die voor iedere cursist lesinhoud doorgeeft die perfect op maat is van degene die zich in de virtuele of met de realiteit gemixte trainingsruimte begeeft: het zit in de kaarten voor de toekomst.
Echt investeren
Maar we zijn er nog niet. De huidige markt voor virtual reality- en augmented reality-toepassingen is heel gefragmenteerd en gericht op nieuwigheden. En het mixed reality-veld, met Microsofts HoloLens op kop, is nog maar pas uit de startblokken. We zijn überhaupt nog vijf tot tien jaar verwijderd van het moment waarop de technologie echt mainstream wordt.
Maar uit een recente enquête blijkt wel dat veertig procent van alle organisaties die augmented reality-toepassingen gebruiken, zeggen dat de mogelijkheden ervan al hun verwachtingen overtreffen. Grote bedrijven, die budgettair het beste geplaatst zijn om de nieuwe technologie in te zetten, nemen stilaan het voortouw: studiebureau Gartner verwacht dat twintig procent van alle grote bedrijven op de wereld tegen eind volgend jaar minstens AR-, VR- of MX-toepassingen aan het uitproberen zullen zijn.
Vijf stappen
Voordat bedrijven met een kleinere schaal volgen, zitten we wellicht nog wel wat jaren verder. Maar ze zullen tegen dan al wel kunnen profiteren van een paar duidelijke use cases, en kunnen zich alvast de optimale modus operandi van de grote bedrijven eigen maken. Die laatsten implementeren de nieuwe digitale werelden in drie stappen. Eerst een goed plan opstellen, met degelijke research van alle technologie die er momenteel voorhanden is. Vervolgens identificeren welke opportuniteiten de nieuwe technologie kan helpen ontsluiten, of welke uitdagingen ermee kunnen worden aangegaan.
Daarna pas kan er worden gedacht aan de derde stap: het design van ervaringen die bij de noden van klanten, medewerkers of andere gebruikers aansluiten. Vervolgens, in een vierde stap, dat op een zekere schaal uitrollen. En tot slot alles analyseren, zodat gebruikersanalyses leiden tot een verbetering van de ervaring en – want dat zou toch de finaliteit van een investering moeten zijn – het genereren van return on investment.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het branded channel van Realdolmen.