Om maar ineens met de deur in huis te vallen: 5G wordt fantastisch. Het heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van 4G. Ten eerste zijn er hogere datasnelheden en -capaciteiten. De datarate van 5G is 20 gigabyte per seconde, dat is 20 keer zoveel als 4G.
Verder kan 5G een heel hoog aantal sensoren en toestellen met elkaar verbinden per vierkante meter. En 5G is ook een stuk betrouwbaarder dan 4G: er zijn minder haperingen en er is nauwelijks vertraging op het signaal. 4G heeft een ‘vertraging’ tussen zenden en ontvangen van data van 10 milliseconde. 5G reduceert dat tot amper 1 milliseconde.
‘Er zou met 5G ook een betere locatiebepaling mogelijk worden’, voegt Tom Cassauwers, auteur van het boek 5G eraan toe. ‘En dat lijkt op het eerste gezicht misschien allemaal niet erg bijzonder, maar het laat toch veel interessante, nieuwe toepassingen toe, vooral op het vlak van automatisering van fabrieken en mobiliteit.’
Volgen Cassauwers focussen we wat te veel op de voordelen die 5G bedrijven biedt. ‘Het klopt wel dat de smartphonegebruiker weinig opzienbarends moet verwachten van 5G, maar buiten de industriële mogelijkheden, zal het ook tot mooie zaken leiden in bijvoorbeeld cloudgaming. Dat is altijd een sector waar innovaties heel vroeg gebeuren.’
‘Het is absoluut geen drama dat we wat later zijn met de implementatie van 5G’
In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is 5G al uitgerold. Nederland staat klaar om het te implementeren. En in België hinken we al bij al toch wat achterop. Proximus lanceert dan wel vandaag een light versie van 5G in dertig gemeenten, maar dat is nog niet de echte 5G. Voor het echte werk zouden namelijk 5G-antennes gebruikt moeten worden en hiervoor zijn speciale licenties van de overheid nodig.
‘Dat toont vooral aan dat ons land politieke daadkracht mist. We hebben maandenlang geen volwaardige regering gehad, de stralingsnormen in Brussel zijn verschillend van die in Vlaanderen en Wallonië en er is vooral geen structuur die een visionair beleid toelaat. De overheid blijft in gebreke, terwijl dit net een kans is om aan te tonen hoe je technologie kan inzetten voor het welzijn van het land en de samenleving. Maar dat doet ze dus niet’, aldus Cassauwers.
Niettemin moeten we volgens hem wel opletten voor het narratief rond 5G, dat zeker niet te negatief mag worden. ‘Uiteraard moeten we wel zorgen dat we mee zijn, maar we moeten ook opletten met het discours over de boot missen en dergelijke. Early adopters halen misschien een economisch voordeel uit 5G, maar het is vandaag nog niet zo snel als het zou moeten zijn en nog niet alle toepassingen die mogelijk zouden kunnen zijn binnen enkele jaren, zijn er nu al. Het is absoluut geen drama dat we wat later zijn met de implementatie van 5G.’
Maar de overheid moet wel in actie schieten, meent Cassauwers. Bedrijven hebben een regering nodig die een wettelijk kader schept voor 5G. Zo moet de overheid nieuwe frequenties vrijmaken voor 5G en licenties uitgeven aan operatoren, zodat ze met die frequenties aan de slag kunnen gaan en 5G kunnen aanbieden. ‘Er zijn al testlicenties toegekend en stapsgewijs gaan bedrijven ermee aan de slag. Atlas Copco en enkele bedrijven in de haven van Antwerpen experimenteren sinds kort met 5G, maar uiteindelijk heb je een overheid nodig die licenties uitgeeft en wettelijke zekerheid geeft aan operatoren’, aldus Cassauwers.
5G komt er hoe dan ook, dus bedrijven kunnen zich er maar beter op voorbereiden. Alleen is het voorlopig nog niet erg duidelijk hoe je dat doet. 5G kan veel veranderen omdat het de digitalisering versnelt. In sommige bedrijfstakken zijn toepassingen duidelijk, denk bijvoorbeeld aan autonoom rijdende auto’s, autonoom vliegende drones, industriële automatisering… In andere sectoren is het veel minder duidelijk wat 5G gaat brengen.
‘Het probleem met 5G is dat het een infrastructuurtechnologie is. Het is iets onderliggends waarop we onze technologie bouwen en dat vergt tijd. Na de komst van 3G of 4G heeft het nog jaren geduurd vooraleer Uber er gebruik van maakte om de taxisector te verstoren en vooraleer er bedrijven waren die durfkapitaal wilden investeren in Uber’, zegt Cassauwers.
Voor organisaties die zich toch al willen voorbereiden op de komst van 5G heeft hij één goede raad: ‘Je kan beter eerst algemener denken over welke trends op ons afkomen en hoe je daarmee omgaat, om dan in tweede instantie te kijken hoe je 5G zich daartegenover verhoudt.’
‘Het grote risico met 5G op dit moment is dat het verkeerd wordt aangepakt of dat er geen langetermijnstrategie is’, waarschuwt Cassauwers. ‘Er lopen op dit moment pilootprojecten en bedrijven springen nu mee op de kar omdat er een hype hangt rond 5G. Maar wanneer na een tijd blijkt dat het resultaat niet is wat verwacht werd of dat het complexer is dan verwacht, dan stoppen ze er misschien mee. En dat is echt riskant, want binnen vijf jaar zal dan blijken dat 5G wel degelijk interessant is en dat het toch de moeite was om ermee door te zetten.’
‘We zien momenteel nog geen grote toepassingen en we zouden daardoor teleurgesteld kunnen worden. Dat was ook het geval met 3G begin jaren 2000. Het bestond, maar we zagen er geen toepassingen voor. Die kwamen uiteindelijk pas in 2007 met de eerste smartphones. Toen pas werden de mogelijkheden van 3G echt duidelijk. Het kan dus nog jaren duren voor er grote use cases zijn van 5G, die het voor operatoren en vendors mogelijk maken om hun investeringen terug te verdienen.’
5G. De ruggengraat van onze toekomst van Tom Cassauwers verscheen recent bij Pelckmans Pro.