Muziek, televisie, voeding, kleding, software… het komt tegenwoordig allemaal bij de consument via een abonnementsformule. In maart 2020 begon de eerste bank in België volgens het zogenaamde Netflix-model te opereren. Klanten van Aion betalen maandelijks 3,90 euro om via de bankapp of pc-bankieren alle dagelijkse bankdiensten te gebruiken. Particuliere premium-klanten betalen 19 euro en krijgen toegang tot een geavanceerd dienstenaanbod en een attractief spaar- en belegaanbod.
Naamsbekendheid opbouwen en vertrouwen winnen – zeker als het over de Belg en zijn centen gaat – zijn cruciaal wanneer je een nieuw bedrijf of merk in de markt zet. ‘Het face-to-face-aspect is heel belangrijk wanneer het over vertrouwen gaat’, zegt Kim Van Esbroeck (foto) Country Head bij Aion. En laat dat nu net een no-go geweest zijn tijdens de coronacrisis. ‘Twee weken voor de lockdown zijn we live gegaan. Ik heb heel mijn team online aangeworven. Alle relaties met hen, klanten, partners uitgebouwd via video. Covid heeft de zaken zeker bemoeilijkt.’
‘Je hebt geen glazen bol maar je probeert je wel aan te passen aan de situatie waarin je belandt en de kanalen die je ter beschikking hebt. Het blijft hoe dan ook consequent de missie uitdragen en evangeliseren. Dat moet elke onderneming met een uitgesproken visie of missie doen. Er zijn voldoende manieren om aan digitale marketing te doen en je boodschap over te brengen, ook tijdens een lockdown. Het heeft, zelfs in de uitzonderlijke situatie gewerkt: we hebben de hoogste naamsbekendheid van alle neobanken. De versnelde digitalisering heeft ons daarbij zeker in de kaart gespeeld.’
De fundamenten van Aion zijn volledige transparantie en een abonnementsformule die alle kosten moet dekken. ‘Die transparantie is redelijk baanbrekend op de Belgische markt’, zegt Van Esbroeck. ‘De meeste consumenten weten ongeveer hoeveel ze betalen voor het beheer van hun zichtrekening, maar ze hebben geen idee hoeveel extra kosten hun bank hen aanrekent voor geldafnames aan de automaat, overschrijvingen, internationale transacties… Een abonnementsformule is volgens ons het meest transparant: voor een vast tarief heb je toegang tot alle diensten die we bieden.’
Maar met een model uit een compleet andere sector en een streven naar volkomen transparantie, hou je nog geen bank draaiende. Toch doet Aion iets wat andere banken niet lijken te kunnen: lage kosten combineren met een hogere rente. Nog geen half jaar na de lancering van Aion, kondigden heel wat banken in november aan dat rentevoeten naar nul en zelfs daaronder evolueren. ‘Sindsdien is ons aantal beleggers verdrievoudigd en is het geïnvesteerde volume verzevenvoudigd’, zegt Van Esbroeck, die daarin het bewijs ziet dat hun model en de transparantie werken.
‘Onze oprichters zijn niet aan hun proefstuk toe. Ze hebben 30 jaar bancaire ervaring. Dat helpt. En met de steun van grote investeerders is het gemakkelijker om iets op te bouwen volgens de kernwaarden die we in de markt willen zetten’, gaat Van Esbroeck verder.
‘De inkomsten van een bank worden altijd bepaald door de verhouding spaargeld en rentevoet enerzijds en kredietverlening anderzijds. Dat is bij ons niet anders. Maar aan kostenkant zijn we efficiënter: we zijn een online bank en hebben geen kantorennetwerk enkel een flagship voor meetings met onze experts. We hebben momenteel 250 medewerkers, terwijl grootbanken er duizenden hebben. En onze technologie is heel lean en werd ontwikkeld in 2018, volledig in de cloud. Ons platform draagt met andere woorden nog geen legacy mee zoals bij andere banken. Daardoor houden we meer over. En dat geven we terug aan onze klanten.
‘Mensen met wie het niet matcht, vertrekken’
Maar een software legacy bouw je na verloop van tijd hoe dan ook op, en een lean structuur behouden wordt moeilijk als je bedrijf groeit. ‘Vanuit onze organisatiecultuur en door de persoonlijkheden en profielen die we aantrekken blijft de innovatieve mindset gegarandeerd’, maakt Van Esbroeck zich sterk. ‘Mensen met wie het niet matcht, vertrekken. Sommigen komen bij ons voor de uitdaging en worden aangetrokken door het avontuurlijke van een nieuw bedrijf, maar zijn overdonderd door de snelheid waarmee we werken. Het gaat best hard en wie het tempo niet kan bijhouden of de resultaten niet kan opleveren, vertrekt.’
‘De snelheid waarmee we hier vernieuwen en ons aanpassen is onvoorstelbaar. We werken en denken hier niet in jaren, maar zijn net extreem wendbaar en we passen onze diensten snel aan, afhankelijk van waar onze klanten nood aan hebben. Toen uit onderzoek bleek dat Belgen meer willen sparen hebben we onmiddellijk onze rente aangepast. Tussen ideation voor een campagne en de realisatie zit vaak maar 48 uur tijd. Ik ben twintig jaar actief in de financiële sector, maar ik heb nog nooit in een omgeving als deze gewerkt’, bekent Van Esbroeck.