Het is een bekende uitspraak: zonder wrijving geen glans. Maar bij TelSmart willen ze nu juist van die wrijving af. Vooral in het kader van flexwerken 2.0, dat we zo gewoon zijn geworden in de coronacrisis. Fysieke telefooncentrales, die bij de grote meerderheid van de bedrijven de dienst uitmaken, zorgen nog altijd voor wrijving. Weg dus met die technologie uit de vorige eeuw. Op naar een digitale telefooncentrale zonder vaste toestellen op kantoor.
TelSmart heeft er zeven jaar geleden al een gelanceerd, maar dan wel een die is voortgekomen uit een obsessie met gebruiksgemak en snelheid, zegt Renders. ‘We zijn dan ook niet zomaar een telco zoals er zoveel zijn. We willen meer zijn dan dat. We willen echt impact maken. Dat doen we via onze nieuwe disruptieve telefonie software. We willen een hogere levenskwaliteit voor onze gebruikers realiseren. Dat begint met zero friction.’
Zo’n systemen bestaan natuurlijk al, maar wat TelSmart toevoegt is gebruiksgemak, en dit creëert snelheid voor de eindgebruiker. ‘Iedereen kan ons systeem bedienen, of het nu gaat over een administratieve kracht, een boekhouder of een verkoper’, stelt Renders.
‘Besteed de tijd die je uitspaart met gebruiksvriendelijke software aan zaken die echt belangrijk zijn’
‘Dat zorgt vanzelf al voor speed in een organisatie. De markt vraagt ook om snelheid, en daar zetten we constant op in. We zijn geobsedeerd om steeds meer gemak te brengen met onze oplossing. Want de tijd die je uitspaart met een gebruiksvriendelijke software kan je besteden aan zaken die echt belangrijk zijn.’
Die speed is voor Renders geen marketingpraatje, maar een pilaar van zijn bedrijf. De filosofie achter TelSmart steunt zo op het E.S.S.-principe, wat staat voor Easy, Smile en Speed. Wat ze aanbieden moet dus eenvoudig zijn, voor happiness zorgen en klanten toelaten om snelheid te maken. Hun digitale telefooncentrale bezit al die drie elementen, maar blinkt uit in het Easy en Speed-departement.
‘Onze visie is dat je vanop eender welke plaats ter wereld kan werken met je laptop en smartphone’
Dat TelSmart deze zomer haar innovatieve telefoon voor op de laptop introduceert is natuurlijk geen toeval. De vraag om werk heruit te vinden weerklinkt namelijk steeds luider. ‘Het wordt hoog tijd om de vaste telefoon op kantoor te vervangen’, stelt Renders.
‘Onze visie is dat je vanop eender welke plaats ter wereld kan werken met je laptop en smartphone, van thuis uit of zelfs wanneer je op reis bent. De eenvoud en gebruik zijn ook hier weer onderscheidend in de markt. Je kan natuurlijk al samenwerken met collega’s in de cloud, maar communiceren vanop eender welke locatie, zonder beperkingen, dat bestaat nog te weinig. Je kan natuurlijk bellen met je GSM, maar daar blijft het bij. Zaken zoals doorschakelen of uitbellen met een ander nummer liggen moeilijk, wat frictie veroorzaakt.’
Renders heeft zelf ervaren dat zo’n flexibele manier van werken erg voordelig kan blijken. ‘Tussen 2011 en 2017 woonde ik parttime in Zwitserland, terwijl mijn werk hier was’, vertelt hij. ‘Ik begon dus vanop afstand te werken, en besefte dat dit echt vrijheid was. Je moet maandag niet per se om acht uur op kantoor zijn. Je leert dat je op meer dan één plek je werk kan doen, wat in onze hersenen een nieuwe neuro-associate creëert. Remote werken is vrijheid, en Covid bewees inmiddels dat het ook echt anders kan. Je hoeft niet vol stress elke ochtend naar je werk te pendelen.’
Wat niet wil zeggen dat er geen fysieke interactie meer moet zijn, want heel wat mensen snakken vandaag naar een paar daagjes op kantoor. Maar de toekomst van werk zal er volgens Renders alvast anders uitzien dan voor de pandemie. ‘Die toekomst is flexwerken 2.0’, stelt hij.
‘Ik wil een bedrijf bouwen waar mensen durven innoveren, maar ook falen’
‘Je kan met de laptop of je smartphone in een park, in een bistro of op de luchthaven werken. Maar je moet elkaar nog steeds blijven ontmoeten, hoewel dat niet noodzakelijk op een gedeeld kantoor moet zijn. Dat vervang je makkelijk door centrale hubs of zelfs co-working spaces. Ook is het belangrijk om routines te doorbreken, en vanuit verschillende plekken te werken. Je moet je mindset stimuleren, en dat zal niet gebeuren door elke dag hetzelfde te doen.’
Met die visie, en de bijbehorende oplossingen, is TelSmart zelfverzekerd de steile groei voort te zetten. Renders is ambitieus wanneer hij over de toekomst praat. ‘We willen dit jaar verdubbelen in omzet’, stelt de Chief Energy Officer. ‘Dat is zeer uitdagend, maar we willen groots denken cultiveren binnen TelSmart. Geluk wordt gemeten in wintertijden.
Ik wil een bedrijf bouwen waar mensen durven innoveren, maar ook falen. We moeten anders denken dan 95% van de bevolking. Officieel zijn we misschien een telecomoperator, maar we zien onszelf als een Airbnb, Revolut of Netflix. Dat zijn softwarebedrijven die het leven van mensen makkelijker maken, en wij doen eigenlijk hetzelfde. Vandaag bieden we telecommunicatie aan, maar als we morgen iets anders tegenkomen dat het leven van onze klanten eenvoudiger maakt in overeenkomst met onze filosofie, dan doen we dat gewoon. Dat is onze drijfveer.’