De laatste Covid-piek toonde nog maar eens aan dat werken vanop afstand en flexwerk niet meer weg zullen gaan. Dat betekent dat we werk en waar we dat doen op een andere manier moeten bekijken. Bij TelSmart noemen ze dat flexwerken 2.0 en CEO Rob Renders neemt hierin graag het voortouw.
‘Het is de hoogste tijd voor een andere mindset’, begint hij zijn verhaal. ‘Bij veel bedrijven bestaat nog altijd een beperkte mentaliteit, waarin dat flexwerken niet productief is. Je moet op regelmatige basis dingen veranderen, want zo creëer je meer geluk. Maar voor verandering moeten mensen wel durven openstaan, wat altijd moeilijk ligt.’
Als CEO geeft Renders zelf het goede voorbeeld als het over flexwerken 2.0 gaat. Hij werkte de voorbije twee weken vanuit vier verschillende landen, net om die innovatieve mindset in stand te houden. ‘Een veranderende omgeving en telkens andere mensen betekenen dat ik anders geïnspireerd word. Zo ga je vanzelf op andere manier denken dan wanneer je altijd op datzelfde kantoor met dezelfde mensen zit. In zo’n routine raak je niet creatief geïnspireerd.’
Natuurlijk kampen bedrijven die vooruit willen in flexwerken ook met praktische problemen, zoals verouderde telefooncentrales. Werknemers die op een andere plek werken, kunnen daar geen gebruik van maken. Hoe vaak hebben we al niet gehoord, dat doorschakelen niet lukt? ‘Heel veel thuiswerkers moeten vandaag nog uitbellen via hun persoonlijke telefoon en eigen abonnement’, verklaart Renders.
Een nieuwe app van TelSmart, Flexy, lost dergelijke problemen meteen op. ‘Wij maken flexwerken 2.0 op iedere locatie mogelijk. Met de app kan je bellen alsof je gewoon aan je bureau zit. Het maakt de telefooncentrale van een bedrijf digitaal, en laat toe om intern te bellen of bijvoorbeeld door te schakelen. Maar dat alles doe je vanop je smartphone app.’
‘Met onze app bel je gewoon met het nummer van je bedrijf. Of ik nu thuis zit, in een brasserie of op reis, ik ben altijd bereikbaar. Collega’s en mijn klanten bellen me gewoon op ons normale bedrijfsnummer.’
Het grotere doel dat Renders voor ogen heeft is echter onze manier van werken grondig veranderen. ‘Je moet je mensen de vrijheid geven’, zegt de CEO. ‘Je moet hen de kans geven om creatief te zijn. Flexwerk steunt op een groepsgevoel creëren dat vertrouwen schept bij je mensen. Dat is een constant proces, en niet altijd even makkelijk. Je moet er consistent elke dag kleine stapjes rond zetten.’
‘Mensen moeten veranderen om bedrijven te doen veranderen. En dat terwijl mensen niet graag veranderen. Maar als ze dat wel doen, dan wordt dat na verloop van tijd een gewoonte voor ze. Daarom is hierbij leiderschap nodig. We moeten dat als leiders stimuleren. Want als je durft veranderen, zorgt dat voor meer levenskwaliteit.’
‘Door elke dag hetzelfde te doen op hetzelfde bureautje creëer je geen innovatieve mindset’
Werken op een andere manier organiseren wordt zo een voorwaarde voor succes. ‘Niet iedereen wil flexwerken’, beseft Renders. ‘Maar door elke dag hetzelfde te doen op hetzelfde bureautje creëer je geen innovatieve mindset bij die mensen. Die persoon zal zijn of haar werk mogelijks goed doen, maar meer dan dat zal het niet worden. Wat voldoende is voor een bedrijf dat niet meer wil groeien.’
‘Groeibedrijven daarentegen hebben mensen en een organisatie nodig die creatief en innovatief buiten de zone durven denken en handelen. Daarom moet je als bedrijfsleider zaken durven vernieuwen. De meeste bedrijven die vasthouden aan 9 to 5 op kantoor, vijf dagen in de week, die zullen moeilijkheden krijgen om talent aan te trekken.
Mensen moeten de mogelijkheden krijgen om flexibel te werken. Ze kunnen van thuis werken, maar evengoed vanop reis of vanuit een co-working center.’ Vertrouwen geven en verantwoordelijkheid vragen zijn hierbij belangrijk ingredïenten.
Flexwerken 2.0 is een proces dat niet altijd van een leien dakje zal gaan. Zelfs bij TelSmart falen ze nog regelmatig om deze mentaliteit echt door te zetten, geeft Renders toe. ‘Af en toe val je’, besluit de CEO. ‘Maar dat hoort er gewoon bij, en dat moet je verwachten. Verandering brengt vitaliteit in je leven, en zorgt ervoor dat je leert, groeit en leeft. Maar nog veel te weinig mensen zijn daarmee bezig.’