‘De transformatie in de accountancysector werd op gang gebracht door de opkomst van de cloud, zegt Phill Robinson, CEO van Exact, de ontwikkelaar van cloudsoftware voor kmo’s. ‘Die biedt tal van opportuniteiten aan accountants om hun klanten nog beter te adviseren, vandaar dat we de koptrekkers elk jaar in de schijnwerpers plaatsen.’
En volgens de laatste bekroonde koptrekker bestaan er heel wat misvattingen over digitaliseren. ‘Organisaties denken bijvoorbeeld dat alles goedkoper is, als het digitaal kan. Dat is niet zo, maar de digitalisering brengt wel meer ruimte en tijd om toegevoegde waarde te bieden’, zegt Sven Cornelis, partner bij Acco Group, die eind vorig jaar de Exact Cloud Award 2017 won.
Hij trekt graag de parallel met vliegtickets: ‘Voor je een vliegtuig opstapt, heb je alles zelf online geregeld: een ticket gekocht, een plek gereserveerd, bagage toegevoegd, je bent ingecheckt… Toch blijft een vliegticket even duur als voorheen. Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen nu volop inzetten op en investeren in een betere service, in een betere beleving.’
Acco Group biedt haar klanten digitale oplossingen. Zo verloopt zo goed als alle communicatie en samenwerking met de klanten online. Klanten kunnen zelfs gemakkelijk hun eigen boekhouding uploaden. Dat zorgt ervoor dat de accountants real-time adviezen kunnen verstrekken over de financiële status van hun klanten: een grote meerwaarde voor ondernemers die beslissingen willen aftoetsen.
De impact van de digitalisering op accountancy is groot, maar we zijn volgens Cornelis nog ver van een volledige automatisering. ‘Een factuur als pdf versturen is geen voorbeeld van automatisering natuurlijk. Bovendien zal er altijd nood zijn aan menselijke interpretatie om de data-integriteit te garanderen, maar ook om de complexe belastingwetgeving correct te interpreteren. Artificial intelligence kan dat nog niet overnemen.’
‘We hebben onszelf als doel gesteld dat er elk kwartaal een archiefkast moet verdwijnen’
Ondanks de ver doorgevoerde digitalisering zien we accountants en hun impressionante archiefkasten nog steeds in de weer met grote stapels papier en gaan we er elk kwartaal onze bonnetjes afgeven. ‘Al dat papierwerk moet verdwijnen, want daar wordt niemand gelukkig van, ook de accountant niet’, weet Cornelis. ‘We hebben hier zelf ook wel nog aardig wat archiefkasten, maar we hebben onszelf als doel gesteld dat er elk kwartaal een archiefkast moet verdwijnen.’
Acco Group speelt dan wel een voortrekkersrol op het vlak van digitalisering in de accountancysector, het was vanuit een interne drijfveer dat het in 2017 volop inzette op digitalisering. ‘Niet omdat we accountancy willen veranderen, dat is wat te hoog gegrepen. Maar omdat we de jobs van onze mensen die bezig zijn met het verwerken van data ook interessant willen houden.’
Digitalisering kwam er ook vanuit de noodzaak om in de toekomst relevant te blijven. ‘Ik moet maar kijken hoe mijn dochter met haar smartphone bezig is, om ervan overtuigd te zijn dat onze toekomstige medewerkers en klanten anders met technologie gaan omgaan.’
Digitalisering zorgt voor meer tijd en ruimte. Een accountant kan op die manier een adviseur worden. ‘Niet alle accountants zullen geschikt blijken om advies te geven’, weet Cornelis. ‘De financiële kennis blijft belangrijk en accountants moeten mee zijn met de wetgeving, maar er komt nu een belangrijk menselijk aspect bij hun job kijken. Een adviseur moet net die technische en complexe informatie op zo een manier uitleggen aan de klant dat hij die begrijpt. Op die manier speelt de accountant-adviseur in op de wensen van de klant.
De accountants wier talent vooral in technische expertise ligt, krijgen in de toekomst een andere rol. Die gaan meer bezig zijn met data-integriteit, met de werking van verschillende systemen en hoe die interageren…’
Omdat de rol van accountants aan het veranderen is, gaat Acco Group vooral op zoek naar mensen met passie. ‘Passie en motivatie zijn veel belangrijk dan kennis, dat laatste leren onze mensen wel on the job. Omdat we door de digitalisering een ander type mensen gaan aanwerven, veranderen we ook als organisatie.’ Naast verdere digitalisering wordt 2018 ook het jaar waarin Acco Group inzet op zelforganisatie. ‘Het nieuwe jaar wordt sowieso een rollercoaster’, weet Cornelis.